Regisztráció és bejelentkezés

Energiahatékony és moduláris felépítésű pneumatikus töltőállomás tervezése

A sűrített levegőre számtalan helyen szükségünk lehet, ilyen felhasználási hely lehet például: ipari gyártósori egységek, pneumatikus megfogók, pneumatikus működtetésű versenyautók, oktatás során az elemek működtetése, valamint a kutatás és fejlesztés támogatása. Ennek alapfeltétele, hogy számunkra mindig megfelelő mennyiségű, nyomású és tisztaságú levegő álljon rendelkezésre. A levegő tisztaságát a következő okok indokolják: a működtetett elemek pontosságának megtartása, a rendszer szennyeződés általi hibájának kiküszöbölése, valamint egészségügyi okok is lehetnek. Ezért fontos, hogy a sűrített levegőt a felhasználás előtt kezeljük, azaz megfelelő nyomásszintre hozzuk, szárítsuk és szűrjük.

Feladatom egy olyan, több nyomásszintű energiahatékony pneumatikus töltőállomás tervezése, amelyet alkalmazni lehet a légtechnikai kutatásokhoz és fejlesztésekhez – mint például lélegeztetőgép- kapcsolódó mérésekhez és vizsgálatokhoz, a versenycsapatok – mint például a pneumobil – teszteléskor szükséges levegő ellátási igények kielégítésére, valamint oktatási célokra is. A kidolgozás során elsődleges szempontok voltak, hogy a berendezés moduláris felépítésű és energiahatékony üzemeltetésű legyen, valamint a levegő kezelése feleljen meg a környezetvédelmi követelményeknek, a rendszer működése pedig a szükséges biztonságtechnikai előírásoknak.

A feladat elvégzését irodalomkutatással, részletes követelményjegyék összeállítással, majd ezt követően megoldáskeresési lépésekkel kezdtem el. Az információfeltárás során, megvizsgáltam a különböző levegőszennyeződések leválasztásának lehetséges módszereit. Majd a kiválasztott levegőtisztítási módszer után elkezdtem az energiahatékony részegységek kiválasztásával a töltőállomás részletes megtervezését, a vázszerkezettől eljutva az utolsó pneumatikus csatlakozó optimális helyének meghatározásáig. A tervezés után elkészítettem a kísérleti prototípust, amelyen vizsgálhattuk a kiválasztott elemek működését, ezek a dolgozatban részletesen bemutatásra kerülnek.

Dolgozatomban a tervezés és a gyártás tapasztalatait, valamint az elért eredményeket mutatom be.

szerző

  • Szabó Péter
    Gépészmérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Farkas Zsolt
    Egyetemi adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

II. helyezett