Regisztráció és bejelentkezés

Bukókeret és sirályszárnyas ajtó tervezése elektromos városi koncepcióautóhoz

A BME Fuse versenycsapat célja egy akkumulátoros elektromos városi koncepcióautó tervezése és megépítése. A jármű két nemzetközi energiahatékonysági verseny szabályzatainak összhangban készül: a Shell Eco-marathon és a Tübitak Efficiency Challange. Az autó vázszerkezetének egy fontos egysége a bukókeret és az ajtó, amelyek tervezése a dolgozat témáját adja.

A bukókeret szerepe több szempontból is kiemelkedő fontosságú az autó szempontjából: feladatai közé tartozik az utasok védelmén kívül a karosszéria merevítése, a szélvédő, a külső burkolatok és a sirályszárnyas ajtók rögzítése. A bukókeret és az ajtó kialakításánál különösen fontos szempont a biztonság, a költségek minimalizálása, valamint a versenyeken az energiahatékonyság céljából, az alacsony tömeg.

A sirályszárnyas ajtók megtervezése a hagyományos oldalra nyíló ajtókhoz képest több szempontból is összetettebb: nehezebb a megfelelő tömítettség biztosítása, kinyitva jelentős többlet terhelést jelentenek a jármű tetőszerkezete számára és az ajtó vázkeretének kialakításakor is ügyelni kell arra, hogy az ajtó nyitásakor ne ütközhessen a bukókeretbe. Ugyanakkor ez az ajtótípus számos előnnyel is rendelkezik: oldalirányban kisebb helyre van szüksége a nyíláshoz, illetve a versenyek szigorú szabályai miatt a szükséges alacsony járműkialakítás esetén megkönnyíti a kiszállást, továbbá egyedi megjelenést kölcsönöz.

A tervezés során az irodalomkutatást követően a szabályzatoknak megfelelően felvázoltunk különböző terveket, meghatároztuk a terheléseket és ezekre méreteztük az alkatrészeket. Végül egy gyártható és szerelhető konstrukciót terveztünk.

szerzők

  • Kerékgyártó Botond
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Nagy Lajos
    Gépészmérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dóka Tamás
    PhD hallgató, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

Jutalom