Kétfokozatú, félautomata hajtómű fejlesztése elektromos városi koncepcióautóhoz
Napjaink egyik új trendje az elektromobilitás. Ehhez kapcsolódóan több gépjárműgyártó, illetve egyéb ipari szereplők is jelentős fejlesztésekbe kezdtek. Ez a felívelő iparág mára sok ember gondolkodását, néhány cég profilját, valamint az egyetemi kutatások és fejlesztések irányát is meghatározza.
A BME Fuse egy olyan egyetemi versenycsapat, mely 2018 óta egy elektromos városi koncepcióautó fejlesztésén dolgozik. A csapat célja, hogy az energiahatékonysági versenyek mellett a piacon kapható elektromos autókkal szemben is versenyképes koncepciót hozzon létre. Ennek megfelelően került kidolgozásra a dolgozatban szereplő hajtómű koncepció.
Egy olyan hajtómű koncepciójának megalkotása volt a cél, mellyel a tervezett autó képes a városi forgalomban elvárt dinamikus közlekedésre, valamint városon kívül is használható kisebb távok megtételére. A legnagyobb megkötést a jelenlegi, kisebb teljesítményű hajtással való teljes cserélhetőség jelentette, ugyanis a rendelkezésre álló hely és a kerekek csatlakozásai adottak voltak.
A koncepcióban az energiahatékonyság érdekében egy két sebességfokozattal rendelkező hajtóművet alkottunk meg, hiszen így a meghajtó motor nagyobb sebességtartományban képes a legnagyobb hatásfok közelében üzemelni. A tervezés során a meghajtó motortól egészen a kerekekre való kihajtásig kellett az erőátvitelt kialakítani. A kidolgozás során törekedtünk arra, hogy a hajtómű megbízhatóan működjön, alacsony tömegű legyen és gyorsan reagáljon a vezető utasításaira.
A dolgozat keretein belül bemutatjuk azt a hajtóművet, mellyel a BME Fuse autója dinamikában a népszerű elektromos autókkal is képes lesz felvenni a versenyt. Prezentáljuk, hogy hogyan készült el az erőátvitel koncepciója, milyen döntési helyzetek voltak, hogyan alakult ki a gyártás- és szereléshelyes kialakítás, illetve milyen kísérleti jellegű kialakítások jellemeznek egyes alkatrészeket.