Regisztráció és bejelentkezés

Állítható kormányoszlop tervezése városi koncepcióautóhoz

A városok egyre zsúfoltabbá válásával és vele egy időben a közterek gyalogosbaráttá alakításával az autós közlekedésnek jutó tér egyre szűkül, így a jövőben elkerülhetetlenné válik a városi személygépjárművek méretének csökkenése lehetőleg minél komfortosabb utastér mellett, ami a gépészeti berendezések, így többek között a kormányoszlop méretének csökkenését okozza, amely mérnöki oldalról új megoldásokat kíván.

A 2018-ban alakult BME Fuse egyetemi versenycsapat elektromos városi koncepcióautójához terveztem kormányoszlopot, mely a Shell Eco-marathon és TÜBITAK Efficiency Challenge energiahatékonysági versenyeken tervez részt venni. A koncepcióautó a versenyszabályzatoknak megfelelően épül, azonban számos, a városi közlekedésben használt funkcióval is rendelkezik, így a kormányoszlop is ebben a szellemiségben készült. Az autóban a versenyek előírásai miatt rendelkezésre álló hely nagyon kevés, amely a geometriát tekintve nem szokványos megoldásokat eredményezett. A kormánykerék több W elrendezésű kardáncsukló páron keresztül csatlakozik a kormányműhöz, melynek előnye az egyenletes nyomaték- és fordulatszám továbbítás, amely a kormányzási érzetet javítja. A kormányoszlop a kormányműhöz az autó középvonalában könnyen oldható kapcsolattal csatlakozik függőlegesen, ezt kihasználva egyszerűen átszerelhető jobb- és balkormányos üzem között, így csökkentve a gyártás költségeit, hiszen a két esethez nem szükségesek különböző alkatrészek. A Shell Eco-marathon energiahatékonysági verseny által támasztott, a jármű tömegét érintő szigorú követelmények miatt a tervezésnél a fő szempont a tömegcsökkentés volt, így ahol lehet, ott polimer vagy alumínium alkatrészeket használtam fel. A vezető kényelmét a kormánykerék magasságállításának és hosszanti állításának a lehetősége biztosítja, a tömegcsökkentés érdekében manuális mechanizmusokkal.

A dolgozatban ennek a szerkezetnek a megtervezése kerül bemutatásra a következő feladatok szerint: Először a kormányoszlop geometriájának megtervezése és integrációja történt meg ergonómiai szempontokat is figyelembe véve, majd a rögzítési pontok kialakítása és állító mechanizmusok megtervezése következett. A terhelési modellek felvétele után az alkatrészek szilárdsági méretezését végeztem el analitikusan és végeselemes módszerrel, végül mindezt a gyárthatósági szempontok összefoglalása zárja.

szerző

  • Horváth Barnabás Péter
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dóka Tamás
    PhD hallgató, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

Jutalom