Regisztráció és bejelentkezés

Moduláris elektromos hajtáslánc fejlesztés városi koncepcióautóhoz

A nagyobb kapacitású, megbízható és olcsó, nagy teljesítménysűrűségű akkumulátorok elterjedésével egyre népszerűbbek lettek az elektromos meghajtású járművek, melyek segítségével a jövőben jelentősen csökkenthető a közlekedésből származó károsanyag kibocsátás.

2018. februárjában a BME Fuse egyetemi versenycsapat az elektromobilitás jegyében célként tűzte ki egy teljesen elektromos, városi koncepcióautó létrehozását, ami nemzetközi energiahatékonysági versenyek szabályzatának is megfelel, emellett a való életben is megállja a helyét. Az elektromos autó hajtásláncának központjában egy kompakt, moduláris egység áll, ami magában foglalja az akkumulátor csomagot, a vezérlő elektronikát, a villanymotort és a lassító fogaskerék hajtóművet. Nagy előnye a konstrukciónak, hogy modularitása miatt, a hajtóműre többféle villanymotor is rácsatlakoztatható, és topológiáját, valamint megoldásait alapul véve, könnyen, nagyobb teljesítményszintek átvitelére képes egység is megtervezhető. A modularitás mellett külön hangsúlyt fektettünk az olcsó, egyszerű alapanyagokból és technológiákkal való gyártásra, illetve az alacsony össztömegre.

A dolgozat keretein belül ennek az egységnek a megtervezését mutatjuk be: a koncepcióautó menetdinamikájából adódó teljesítményszükséglet számítását, az alapvető gépelemek szilárdsági méretezését és ellenőrzését, valamint a gyártható és szerelhető konstrukció megtervezését.

csatolmány

szerzők

  • Kőmives Gergely
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali
  • Dóka Tamás
    Mechatronikai mérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Piros Attila
    egyetemi docens, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

I. helyezett