Regisztráció és bejelentkezés

Jármű felfüggesztésének vizsgálata pályakövető köridő szimuláció segítségével

A modern járműiparban, de főként a járműveken alapuló sportokban elengedhetetlen a különféle szimulációk alkalmazása. Az előzetes számítások nagymértékben megrövidítik a tervezési folyamatokat, az időtakarékos tervezés pedig mára minden korszerű mérnöki tevékenység alappillére lett. Az adott termék tervezésében hamar megjelenő szimulációk a később szükséges prototípusok számát pedig jelentősen csökkentik.

Rengeteg, a konkrét tervezési folyamatot segítő szimulációs eljárás terjedt el a hétköznapokban (VEM, Topológiai optimálás…), ugyanakkor nagy számban segítik az új termékek koncepcionális tervezési fázisát azok az eljárások, ahol az ellátandó funkciók hatását vizsgáljuk. Dolgozatomban a Simcenter AMESim rendszerszimulációs programot használva határozom meg egy jármű felfüggesztés egyes elemeire ható terheléseket. Ezzel, és az ehhez hasonló vizsgálatokkal képesek vagyunk akár olyan komplex terhelési esetekben is az egyes igénybevételek meghatározására, amelyeket hagyományos módon meghatározni nagyon nehéz, vagy lehetetlen lenne. Emellett már a konkrét tervezési fázis előtt véglegesíthetünk a felfüggesztést alapvetően meghatározó tervezési változót.

Dolgozatomban egy konkrét jármű menettulajdonságait vizsgálom rugózott, valamint merev felfüggesztés esetén. A szimuláció során pályakövetést alkalmazva köridő szimulációt is végzek egy előre definiált pályán [1], így a későbbiekben összehasonlítási alapul szolgálhat más szimulációkhoz, vagy valós mérésekhez. A pálya rövid, ugyanakkor intenzív kanyarokkal tarkított. Ezek alapján a futóművet a teljes működési tartományon tudom vizsgálni. Végezetül pedig a szimuláció összefoglalásképpen javaslatot teszek egy konkrét futómű geometriára is.

Irodalom:

[1] https://ceas.uc.edu/research/centers-labs/siemens-simulation-technology-center/courses---projects/amesim/formula-sae/project.html Utolsó látogatás: 2021.09.30.

szerző

  • Mózer András
    Gépészmérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Farkas Zsolt
    Egyetemi adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

II. helyezett