Regisztráció és bejelentkezés

Változó profileltolású, állandó áttételű fogaskerékpárok gépészeti és geometriai fejlesztése

Változó profileltolású, állandó áttételű fogaskerékpárok

gépészeti és geometriai fejlesztése

Lóki Dániel János BSc III. évf.

e-mail: dani010103@gmail.com

Konzulensek:

Dr. Baka Ernő Zsolt, Gép- és Terméktervezés Tanszék

e-mail: baka.erno@gt3.bme.hu

Dr. Póka György Lajos, Gyártástudomány és -technológia Tanszék

e-mail: poka.gyorgy@gpk.bme.hu

A folyékony közeg továbbítására számtalan technológiát fejlesztettek ki az évszázadok során, ezek egyik még ma is használatban lévő típusa a fogaskerékszivattyú, melyet többnyire nagyobb viszkozitású anyagok, például olaj szállítására, főként nagy méretű erőgépek hidraulikus berendezéseihez használnak. A fejlesztés célja, hogy megállapítsuk milyen előnyökkel és hátrányokkal, milyen szempontrendszer figyelembevételével növelhető az áramoltatható közeg nagysága, ha nem csak a fogárkokat hanem a poligon fogaskerékgeometria és a hengeres szivattyúház fala közti teret is hasznosíthatjuk.

A dolgozatban áttekintjük a külső fogazású fogaskerekek álltalános tulajdonságait és gyártástechnológiáit, tárgyaltuk ezen geometriák számítógépes modellezését és a változó profileltolás technológiáját. Bemutatjuk az ezt a profileltolást transzformáló és a fogaskerék körvonalát kirajzoló program működését és összehasonlítjuk a hatásfokukat a hagyományos geometriával a fogaskerékszivattyúban történő használat közben.

A poligon fogaskerék tervezésekor alapul kell venni egy hagyományos külső fogazású változatának paramétereit és azon olyan, a körvonal mentén, egy álltalunk megválasztott függvénnyel, folytonosan változó profileltolást kell alkalmazni, hogy a kívánt alakú, esetünkben adott oldalszámú poligon formát kapjunk.

A megfelelő geometria megalkotása során olyan körülményekre érdemes figyelmet fordítani, mint a nagymértékű profileltolódásból adódó fogalámetszettség és fogkihegyesedés kiküszöbölése, mely bizonyos határokon belül a megfelelő fogszám – modul viszony megválasztásával, később jobban optimalizált függvények segítségével elérhető el. A fogtorzulások elkerülése azért is fontos mert míg egy hengeres fogaskerék minden foga tömít a szivattyúház falán, addig esetünkben csak a poligon sarkain álló így megfelelő élszalag nélkül könnyen működésképtelenné válhatna a konstrukció. Mivel a tömítő fogak a poligon sarkain helyezkednek el, így a hírtelennek mondható irányváltások miatt halmozottan ki vannak téve az előbb megnevezett folyamatoknak.

Ez jelenleg nem egy elterjedt geometria, számos előnye ellenére sem, például, hogy így növelhető az átvitt térfogat, a külső fogazás nyomástartományát megőrizve is. Nincs szükség a belső fogazású fogaskerékszivattyú komplexebb kialakítására és anyagszükségletére, valamint az ezzel együtt járó nyomáscsökkenésre, ami álltalában a kevésbé merev felépítés miatt következik be. Egy dugattyús szivattyúval ellentétben ez a technika az ellenkező irányba is képes továbbítani a közeget és egy forgódugattyús szivattyúval ellentétben (Bár ehhez hasonlít elvében legjobban) nem szükséges mindkét forgóelemet meghajtani mert egyik kerék hajtja a másikat.

szerző

  • Lóki Dániel János
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Baka Ernő
    adjuntus, Gép- és Terméktervezés Tanszék
  • Dr. Póka György
    adjunktus, Gyártástudomány és -technológia Tanszék

helyezés

II. helyezett