Regisztráció és bejelentkezés

Futómű-dinamométer tervezése SEM járműhöz

Dolgozatom célja egy futómű-dinamométer tervezése, egy a Shell Eco Marathonon résztvevő járműhöz, a BME SharkTeam számára.

A dinamométer egy olyan mérési berendezés, amely erő, nyomaték vagy teljesítmény mérésére képes. Az autóiparban motor vagy futómű-dinamométereket különböztetünk meg. A motordinamométerek a járművek motorjának közvetlen teljesítményét, míg a futómű-dinamométerek, másnéven futóműfékpad, a jármű által a keréken leadott teljesítményét vizsgálják.

A dinamométert egy háromkerekű, egy keréken lánccal meghajtott járműhöz terveztem. A járművet egy kisteljesítményű, nagy hatékonysággal rendelkező egyedi tervezésű egyhengeres dízelmotor hajtja. A kis teljesítmény és az egyedi jármű geometria miatt, a piacon kapható dinamométerek nem alkalmasak, vagy nem gazdaságosak a versenycsapat számára.

Mivel a Shell Eco Marathon egy hatékonysági verseny, a hangsúly nem az épített jármű teljesítményén és gyorsaságán, hanem az energiahatékonyságán, fogyasztásán van. A fejlesztésekhez tesztek, illetve mérések szükségesek. Ilyen mérés a fordulatszám, nyomaték és esetlegesen egy átfolyásmérő segítségével a fogyasztás mérése. A fordulatszám és nyomaték görbékből megtudjuk határozni a jármű hasznos teljesítményét és ebből következtethetünk a jármű hatékonyságára.

Mivel egy belsőégésű motorral ellátott járműről van szó, szintén fontos funkció a tesztek és futamok előtt a motor járatása, bemelegítése.

Az eredmény egy mérési berendezés, amely segítségével elvégzett mérések, adatokkal támasztják majd alá a járművön végzett fejlesztéseket, ezzel elősegítve a csapat sikereit.

szerző

  • Szalai Súta
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Kotrocz Krisztián
    adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék
  • Lukács Kristóf
    egyetemi tanársegéd, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék

helyezés

III. helyezett