Regisztráció és bejelentkezés

Torziós lengéscsillapító modellezése és vizsgálata

Torziós-lengéscsillapító modellezése és vizsgálata

Varga Dániel IV. évf.

e-mail: danielvarga.mech@gmail.com

Konzulens: Dr. Kerényi György, Gép- és Terméktervezés Tanszék

e-mail: kerenyi@eik.bme.hu

A vizsgált mechanikai elem, a belsőégésű motoroknál létrejövő torziós rezgések csillapítására szolgál. A dolgozat témája egy ilyen, forgalomban lévő lengéscsillapító bemutatása (felépítése, működési elve), ennek pontos modellezése és próbapadon való tesztelése, majd pedig a végzett kísérletek kiértékelése. A kapott eredmények alapján összehasonlító elemzés készítése.

A szerkezetet meghatározott feltételek mellett - adott átlagos szögsebesség, és ehhez tartozó maximális szögsebesség ingadozás valamint a teszt időtartama - végeselemes vizsgálattal elemezzük. A vizsgálat paramétereit az iparban is használatos, közelítő értékekre állítjuk be. Az elemzés lefuttatása után a vizsgálatból számunkra a felületi hőmérséklet érdekes a továbbiakban.

Ezt követően ugyanezen lengéscsillapító laboratóriumi körülmények közötti vizsgálata végeztem el. A feltételek megegyeznek a modellben alkalmazott paraméterekkel. A vizsgálatot próbapadon végeztük, ahol a szögsebességhibát kardáncsuklók segítségével hoztuk létre. A próbapadon egy kardánhajtás van kialakítva, amelyen a kardánvillák 90°-os szöget zárnak be egymással. Ez a módosítás azért kell, hogy a be- és kihajtó tengely párhuzamossága mellett biztosítsuk a kimenő tengelynél a szögsebesség periodikus változását. A vizsgálathoz szükséges a kardáncsuklók kinematikai háttere, valamint a kardánszög meghatározása. A kinematikai háttér tárgyalása különösen fontos, mivel ez ad pontos képet a kardáncsuklóban végbemenő lüktető forgásról. Ezen jellemzők ismerete szükséges a teszt végrehajtásához, amelynek időtartama természetesen megegyezik a modellkísérletével. A mérés során egy lézeres hőmérő segítségével percenként mértük és regisztráltuk a lengéscsillapító felületi hőmérsékletét. Ezt a hőmérsékleti lefutást hasonlítottuk össze a modellel kiszámított értékekkel.

A mérés továbbá alkalmas arra, hogy következtessünk a torziós lengéscsillapítónk szilikon olajában ébredő csúsztatófeszültség mértékére is illetve arra is, hogy mekkora nyomaték vihető át az inerciagyűrű és a ház között.

Irodalom:

1. Dr. Terplán Z. – Nagy G. – Herczeg I., Mechanikus tengelykapcsolók. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1966

szerző

  • Varga Dániel
    gépészmérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Dr. Kerényi György
    Tanszékvez. hely. egy. docens, Gép- és Terméktervezés Tanszék

helyezés

II. helyezett