Regisztráció és bejelentkezés

Első magyar formula monocoque

Első magyar formula monocoque

Székely Béla MSc II. évf.; Gönczi Ákos Msc II. évf.; Kisillés Sándor KSK Bsc VII. évf.; Bruncsics Benjámin Bsc. III évf.; Ódor Ádám Bsc V. évf

e-mail: szekelybela88@gmail.com, akos.gonczi@gmail.com,skisilles@gmail.com bruncsics.frt@gmail.com, adam.odor.09@gmail.com

Konzulensek: Farkas Zsolt, Gép és Terméktervezés Tanszék; Kling Sándor Polimertechnika Tanszék

e-mail:Farkas.Zsolt@gt3.bme.hu ; Kling.Sandor@gmail.com

A dolgozat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Formula Student csapata, a BME Formula Racing Team 2013-ban elkészült, FREC-003-as kódjelű modellje szénszál erősítésű kompozit monocoque vázának tervezési és gyártási fázisairól szól.

A 7 hónapos tervezés és gyártás folyamatát egy közel 2 éves kutatási fázis előzte meg. A tervezés során rendkívül sok szempont figyelembevételével készült el a végleges geometria, amely mind a versenyszabályzatnak, mind a jármű layoutnak, mind a gyárthatósági feltételeknek megfelel. Számos olyan kérdés merült fel, amellyel hazánkban még nem foglalkozott a szakma. Magyarországon elsőként vágtunk hasonló fejlesztésbe, ezért alkalmanként nem számíthattunk segítségre, a tudást apránként kellett összeszedni, egyes esetekben saját magunk jöttünk rá a megoldásra.

A kompozit héjszerkezet szilárdsági méretezését a szénszálas kompozit anyag jellemzőinek meghatározása után végeztük el. A méretezéshez a versenyszabályzat értelmében egy referencia próbatestet kellett elkészítenünk, amin ellenőrizhettük a tervezési model helyességét. A végeselem modellel számított, és az elkészült próbatesten mért szilárdsági jellemzők 99%-os pontossággal egybeestek.

A tervezés eredményeképpen született 3D-s modell megvalósításához számos lépésen kellett végighaladnunk. A kompozit termék legyártásához először egy MDF (Medium Density Fibreboard) ősmintát készítettünk CNC marógépen, majd annak felületkezelésével (fényezésével) hoztuk létre a kívánt felületi minőséget. Az ősminta szolgált alapjául a termék gyártásához szükséges negatív szerszámnak, amelyet üvegpaplanból és poliészter gyantából készült kompozitból gyártottunk, felületét szerszámgéllel kezeltük. A negatív szerszámban készült el a szénszálas erősítésű műanyag termék, amelyet vákuum infúziós technológiával, két fél darabból gyártottunk. Szélezést és csiszolást követően a két termékfelet ragasztással egyesítettük.

Az így elkészült szénszálas monocoque vázat fényezés és lakkozás után szereltük készre a versenyautó többi alkatrészével.

Irodalomjegyzék:

1. Rennwagentechnik: Grundlagen, Konstruktion, Komponenten, Systeme

2. Milliken_&_Milliken_-_(1995)_-_Race_Car_Vehicle_Dynamics

3. Military Handbook - MIL-HDBK-5H: Metallic Materials and Elements for Aerospace Vehicle Structures 1998

4. O. C. Zienkiewicz - The Finite Element Method Set, Sixth Edition, 2005, ISBN-10: 0750664312

5. 2013, 2012, 2011 Formula SAE® Rules (http://students.sae.org/competitions/formulaseries/rules/)

6. S&T Consulting Hungary Kft. Pro/ENGINEER oktatóanyag Structural and Thermal Simulation

7. Kollár György: Szerkezetanalízis tantárgy jegyzet

8. Székely Béla, Haász Ákos: Karbon kompozit monocoque vázszerkezet tervezése

9. Székely Béla, Varga Dávid: Karbon kompozit monocoque tervezése Formula Student versenyautóhoz, 2012 tavasz

10. Székely Béla, Varga Dávid: Karbon kompozit monocoque tervezése Formula Student versenyautóhoz, 2012 ősz

11. Asztalos Ferenc, Fodor András, Madarász Benjamin, Reichardt János, Székely Béla: Kompozit szerszámtervezés a Formula Student sorozatban

szerzők

  • Székely Béla
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Bruncsics Benjamin
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Kisillés Sándor
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Gönczi Ákos
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Ódor Ádám
    gépészmérnöki
    nappali alapszak

konzulensek

  • Dr. Farkas Zsolt
    Egyetemi adjunktus, Gép- és Terméktervezés Tanszék
  • Kling Sándor
    doktorandusz, Polimertechnika Tanszék

helyezés

I. helyezett