Regisztráció és bejelentkezés

Súrlódási nyomaték modellek összehasonlítása gördülő csapágyak esetén

Súrlódási nyomaték modellek összehasonlítása gördülő csapágyak esetén

Kállai Zsolt, BSc IV. évf.

e-mail: kallaizsolt90@gmail.com

Konzulens: Dr. Németh István, Gyártástudomány és -technológia Tanszék

e-mail: inemeth@manuf.bme.hu

Az emelkedő energia árak mellett a cégek szeretnének minél gazdaságosabban működni termékeik gyártásakor, de félnek attól, hogy kénytelenek a gyártósort leállítani, amennyiben valamelyik gépnél csapágy problémák lépnek fel. Ezért túlkenést használnak a csapágyaknál, aminek következtében nő az energia veszteség.

A választott téma egy jelenleg is futó „Energia-hatékony kenések csapágyak számára” projekt része, amit a belga SOC Maakindustrie vzw, divisie FMTC végez. A projekt célja megtalálni az optimális olajáramlást recirkulációs, olajkenéses rendszerek esetén, amellyel a szerszámgépek energia igényét 5-10%-kal lehet csökkenteni.

A nyári szakmai gyakorlatom során méréseket végeztem a fent említett cégnél és segítettem a projektben résztvevő mérnökök munkáját a kitűzött cél elérésében. A kiértékelés során mérnöki problémába ütköztünk. A mért adatokat szerettük volna szimulációs eredményekkel összehasonlítani, amikor lényeges eltéréseket észleltünk a szimulációs modellek között.

A dolgozat bemutatja, hogyan sikerült laboratóriumi körülmények között súrlódási nyomatékot mérni és a mérési összeállítást. A dolgozat keretein belül összehasonlítom a két legnagyobb európai csapágygyártó az SKF és a FAG súrlódási nyomaték számító módszerét és kiemeli az eltéréseket.

Továbbá felhívja a figyelmet arra, hogy ha kettő nívós, csapágyakkal foglalkozó cég nem talált közös nevezőt a súrlódási nyomaték számításának módszerében, akkor a későbbiekben még hasznos kísérleteket folytathatunk a kijelölt területen.

Irodalom:

[1] Schaeffler Technologies AG & Co. KG: Lubrication of Rolling Bearings, 2014

[2] Klüber Lubrication München KG: The element that rolls the bearing, 2013

[3] http://www.schaeffler.com/

[4] http://www.skf.com/

szerző

  • Kállai Zsolt
    mechatronikai mérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Dr. Németh István
    egyetemi docens, Gyártástudomány és -technológia Tanszék