Regisztráció és bejelentkezés

Motor utáni emisszió-csökkentő eljárások

A dolgozat arról szól, hogy hogyan épülnek fel a katalizátorok és a részecskeszűrők, milyen elemekből állnak. Lényeges szempont, hogy a bevonat elengedhetetlen a hatékony működéshez. Jobb minőségű anyagokkal a hatékonyság még tovább növelhető, ám többe is kerül.

A bemutatott emisszió-csökkentő rendszerekből látszik, hogy a gyártók igyekeznek a minél hatékonyabb és minél olcsóbb megoldások kifejlesztésére. Ez újabb fizikai-kémiai törvényszerűségek felismerését, valamint különleges vegyületek, anyagok előállítását kívánja meg. Ezekhez az innovációkhoz sok kutatómunkára, időre és pénzre van szükség. Az új termékek hatékony működésén és hosszú élettartamán túlmenően nagyon lényeges szempont, hogy az áruk se legyen magas.

Az Audinál nagy hangsúlyt fektetnek a már meglévő rendszerek fejlesztésére is. Ennek elérésére optimalizálni kell a rendszer főbb részeit egészen a légszűrőtől a kipufogócsőig. Ez a kompresszor lapátjainak és az égéstérnek a módosítását, valamint az áramló füstgáz útjába kerülő egyes részegységek, mint a nitrogén-oxidcsökkentő rendszer, vagy a részecskeszűrő miatti nyomásesés csökkentését jelenti.

Elég sok módja van a katalizátorok és részecskeszűrők meghibásodásának, ám szerencsére elhasználódásuk már előre jelezhető. Fontos észben tartani, hogy a javítás és az alkatrészcsere elég sokba kerül, így javallott inkább megelőzni a problémát, mint kezelni.

A szigorodó előírások megkövetelik a katalizátorok és részecskeszűrők továbbfejlesztését. Az újonnan legyártott prototípusok nyilvánvalóan sokba kerülnének, mielőtt még sorozatban gyártanák őket. Ám a motorsport tökéletes megoldás az új rend-szerek tesztelésére, hiszen a technikai sportokban résztvevő csapatok nagy költségvetéssel rendelkeznek, így nem jelenthet számukra anyagi gondot a berendezések beszerzése. Már régóta bevett szokás, hogy az autóversenyek során tesztelt új alkatrészek kerülnek ki a közúti gépjárművekbe, így a jövőben ez sokat segíthet az emisszió-kibocsátás terén.

szerző

  • Margit János
    Gépészmérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Meggyes Attila
    egyetemi tanár, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék