Regisztráció és bejelentkezés

Elektromos és belső égésű motorral rendelkező autók fajlagos energia-felhasználásának és széndioxid-kibocsátásának összehasonlítása a teljes folyamatláncra vetítve

A növekvő légköri széndioxid-koncentráció és a közlekedés növekvő energiaigénye egyre égetőbb problémát jelentenek napjainkban. Ezek megoldását sokan az elektromos hajtású járművekben látják, ez a városok légszennyezettségét is jelentősen csökkentené. A közlekedés széndioxid-kibocsátását visszaszorító másik törekvés a karbonsemlegesnek tekintett bioüzemanyagok részarányának növelése a belsőégésű motorral üzemelő járművekben. A fenti technológiák elterjedésének hatásáról a teljes folyamatlánc – forrástól kerékig tartó – felmérésével kapunk helyes képet.

Dolgozatunkban az elektromos és a belsőégésű motorral hajtott járművek energiaigényét és széndioxid-kibocsátását vizsgáljuk elsősorban magyar adatokra alapozva, alulról felfelé felépített modellben. Részletezzük az üzemanyag vagy villamos energia előállításának lépései során felhasznált primer energia mennyiségét és a különböző energiahordozók részarányát, az átalakítások hatásfokát.

A jelenlegi értékek számításán túl becslést adunk különböző várható jövőbeli esetekre. Az elektromos autókra nagy hatással van az áramtermeléshez felhasznált energiamix változása, a széndioxid-leválasztás, vagy az akkumulátorok, töltők hatásfokváltozása. A benzin és gázolaj előállításának széndioxid-kibocsátását jelentősen növelheti a nemkonvencionális kőolajforrások kitermelése. A bioüzemanyagok energiaegyensúlyára nagy hatással van az éves hektáronkénti hozam, valamint a felhasznált műtrágya mennyisége, a bioüzemanyag előállítás technológiája.

A kúttól kerékig történő átalakítás vizsgálata során feltérképezzük tipikusnak tekintett elektromos és belsőégésű motoros autók fogyasztását, valamint megadjuk a megtett kilométerre fajlagosított primerenergia-felhasználást, széndioxid-kibocsátást városi és országúti körülmények között.

szerzők

  • Radnai Róbert
    Energetikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Katona Mihály Ifj.
    Energetikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Gács Iván
    egyetemi docens, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék
  • Ifj. Jászay Tamás
    Vállalatfejlesztési Igazgató, Budapesti Elektromos Művek Nyrt. (külső)

helyezés

Jutalom