A szuperkritikus anomáliák hatása a metán nagynyomású üzemanyagként (CNG) való felhasználására
A magas hőmérsékletű és nyomású, úgynevezett szuperkritikus régiót az anyagok viselkedése alapján folyadék-szerű, gáz-szerű és anomális viselkedésű alrégióra oszthatjuk. Az anomális régióban egyes energetikában fontos tulajdonságok extrém értékeket vehetnek fel, erősen befolyásolva ezzel az anyagok felhasználhatóságát, viselkedését.
A dolgozatban a szuperkritikus metán pszeudokritikus régióbeli tulajdonságait vizsgáljuk meg. A metán vizsgálata több szempontból is fontos. A gáz tüzelőanyagú autók egyre jobban terjednek Magyarország területén is, folyamatosan épülnek az újabbnál újabb CNG kutak az országban. A földgázcső-hálózatok előre meghatározott útvonalai miatt a kutak építésénél – a CNG autók által használt forgalmasabb helyeken túl – a csövek útvonalát is figyelembe kellene venni. Ezt elkerülendő több CNG kúthoz LNG tartályokban szállítják az üzemanyagot. A CNG kutak egyik fontos problémája az autók töltési sebességében rejlik. A pszeudokritikus régióban a hangsebesség egy minimum ponton megy keresztül, miközben a folyadékszerű anyagból gázszerűvé változik. A kutatás arra a kérdésre keresi a választ, hogy a körfolyamat más paraméterekből való indításával megnövelhető-e a töltési sebesség, van-e lehetőség a hangsebesség minimumpontjának kikerülésére.
szerző
-
Katona Adrienn
Energetikai mérnöki alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Imre Attila
egyetemi tanár, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék