A belső égésű motorok, illetve elektromos járművek fenntarthatósági összehasonlítása
Napjaink egyik legfontosabb témája a környezetünk védelme, illetve a fenntarthatóság, hogy a Földet a következő generációk számára is megőrizhessük megfelelő formában. Ebből adódóan fontos szerepet kap a közlekedés, ugyanis az jelentősen hozzájárul a káros anyag kibocsátáshoz világszerte. A dolgozat témájában ezt a kérdést boncolgatja. Az utóbbi évtizedben jelentős teret nyertek az elektromos járművek a piacon, ezáltal háttérbe szorítva a korábban elterjedt fosszilis tüzelőanyagot felhasználó gépjárműveket, vagyis a belső égésű motorokat. Azonban fel kell tenni a kérdést, hogy vajon tényleg környezetkímélőbb alternatíváról beszélünk, vagy csupán nem látjuk azokat a részleteket, amelyek nincsenek közvetlenül a szemünk előtt? Vajon érdemes lenne áttérni az elektromos járművekre? A dolgozatban nyolc személygépkocsi kerül összehasonlításra, melyből négy fosszilis tüzelőanyagot használ, a másik négy elektromos meghajtású. A dolgozat elsődlegesen a gyártással, illetve a használat alatti szén-dioxid kibocsátással foglalkozik. Továbbá szerepet kap az etanol-ekvivalens is, melynek segítségével megállapítható, hogy ténylegesen milyen mennyiségű energia használódik fel a működés során. A dolgozatban részletes, megfontolt számítási módszer támasztja alá a konklúziót.
szerző
-
Neumüller Richárd
Műszaki menedzser mesterszak MSc
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulensek
-
Dr. Cséfalvay Edit
Egyetemi docens, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék -
Dr. Horváth István Tamás
Egyetemi tanár, Kémiai és Környezeti Folyamatmérnöki Tanszék