Regisztráció és bejelentkezés

Korszerű Diesel járműmotorok érzékelői

Korszerű Diesel járműmotorok elektronikus érzékelői

Deák Gergely Msc IV. évf.

e-mail: deakgrg@gmail.com

Konzulens: Dr. Meggyes Attila, egyetemi tanár, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék

e-mail: meggyes@energia.bme.hu

A TDK dolgozat célkitűzése a modern Diesel üzemű járműmotorok emisszió csökkentő eljárásainak, valamint ezek működéséhez elengedhetetlen fontosságú érzékelők bemutatása. Ismertetem a károsanyagok képződését befolyásoló tényezőket a Diesel üzemű belsőégésű motorok esetében, megemlítve az emissziók környezetre gyakorolt hatásait. Továbbá bemutatom egy mai, korszerű, Diesel motor emisszió csökkentő eljárásait. Ismertetem a jelenleg alkalmazott motorikus és motor utáni károsanyag kibocsátást csökkentő eljárásokat, valamint ezek működési elvét és hatékonyságukat. Ennek keretén belül foglalkozom kipufogógáz visszavezetéssel, közvetlen üzemanyag befecskendezés hatásával, oxidációs katalizátorral, részecskeszűrővel, NOx szelektív katalizátorral. Kiemelten kezelem ezen megoldások szabályzási rendszerét, valamint az ehhez szükséges szenzorok szerepét. Részletesen foglalkozom az emisszió csökkentés szempontjából releváns, modern érzékelők mérési elvével és felépítésével. Bemutatom a kipufogórendszerbe épített nyomás és hőmérséklet szenzorokat. Bővebben ismertetem a lambda szondák típusait, ezek felépítés és működésbeli különbségeit, valamint külön kitérek a NOx szondára.

szerző

  • Deák Gergely
    mechatronikai mérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Dr. Meggyes Attila
    egyetemi tanár, Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék

helyezés

III. helyezett