Regisztráció és bejelentkezés

Kettős-tüzelőanyagú diesel motor vizsgálata

Kettős-tüzelőanyagú diesel motor vizsgálata

Sipos Ádám BSc VII. évf.

e-mail: sipos.ad@gmail.com

Konzulens: Lukács Kristóf Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék

e-mail: lukacs@energia.bme.hu

A TDK dolgozat célja egy kettős-tüzelőanyagúvá átalakított három hengeres Iveco AIFO 2,9 literes közvetlen befecskendezésű diesel motornak a vizsgálata. Kettős-tüzelőanyagú üzemben metanolt (CH3OH) fecskendezünk a motor erre a célra átalakított szívócsövébe, a hengerekhez külön álló befecskendezők tartoznak. Az éghető keverék begyújtásának szerepét az égéstérbe fecskendezett másodlagos tüzelőanyag (gázolaj) végzi. Ezen a motoron már régebben etanollal (C2H5OH) végzett mérések során megvizsgálták a rendszer működőképességét és a befecskendező rendszer működését. Az akkori mérések során még egy régebbi fajtájú úgynevezett csoportos befecskendezés volt használatban, ami a motor hengerek előtti szívócsövébe juttatta az etanolt. Ez a megoldás egyszerre jutatta az üzemanyagot a motorba fordulatonként egyszer. Az új szekvenciális rendszer azonban minden második fordulatnál fecskendez, az egyes hengerekhez 240 ft0-kal eltolva, így hozzá lehet igazítani az injektálást az egyes hengerek ciklusához. Képesek vagyunk a befecskendezési szög beállítására a teljes 720 ft0 tartományon, így remélhetőleg javítva a hatásfokot és csökkenti a környezetre káros anyagok kibocsájtását. Vizsgálatunk célja a korábban már etanollal végzett mérések során meghatározott üzemi paraméterek mellett, az új típusú szekvenciális befecskendezés tesztelése a motor üzemi paramétereinek rögzítése, illetve a mérések során a káros anyag kibocsájtások, valamint az égési folyamat vizsgálata. A mérések során kapott adatok feldolgozása és értékelése után a rendszer további finomhangolása, esetleges hibák javítása, fejlesztések végrehajtása. A metanollal történő vizsgálatokra azért van szükség, mert a kereskedelmi forgalomban is kapható üzemanyag, amit ma még főként autóversenyeken illetve repülőgép modellekben használnak, hagyományos járművekben megfelelően dúsított 10-20%-ban metanolt tartalmazó formában találkozhatunk főként természetesen a benzinben. Ebből adódóan tehát ez a mérés megmutatja számunkra a metanol elsődleges üzemanyagként történő használata során kialakuló üzemi körülményeket. Betekintést enged a lejátszódó folyamatokba, segít megfigyelni a környezetre károsan ható tényezőket, illetve új ötleteket adhat a megújuló energiaforrások költséghatékony és környezetkímélő alkalmazására. Ezekkel a témákkal illetve a mért adatok kiértékelésével foglalkozik eme TDK dolgozat.

Irodalom:

1. Lukács Kristóf MSc, Dr Bereczky Ákos PhD: Kettős-tüzelőanyagú diesel motor égési folyamatának vizsgálata, víztartalmú etanol tüzelőanyag használatánál

2. Wikipedia: http://hu.wikipedia.org/wiki/Metanol

csatolmány

szerző

  • Sipos Ádám
    gépészmérnöki
    nappali alapszak

konzulens

  • Lukács Kristóf
    doktorandusz, (külső)

helyezés

III. helyezett