Regisztráció és bejelentkezés

Gyakorlóeszköz tervezése laparoszkópos sebészeti készségek fejlesztéséhez

Napjainkban a laparoszkópos sebészet egyre több hasi műtét esetén váltja fel a hagyományos, nyitott sebészetet. A laparoszkópos műtétek során apró nyílásokon keresztül fényforrással ellátott képalkotó eszközt (laparoszkópot), és sebészeti eszközöket vezetnek a mesterségesen felfújt hasüregbe. A laporoszkópia kisebb nyílásokon keresztül történik, mint a nyílt műtétek, így a hasfal kevésbé károsodik. Ez gyorsabb felépülést és kevesebb fájdalmat eredményez.

A laparoszkópos technika egyik hátránya, hogy a sebész egy képernyőt nézve, a hasüregbe vezetett kamera képe alapján végzi a műtétet. Ez gátolja az emberi mélységérzékelést, hiszen ilyen módon a térben elhelyezkedő hasi környezet csak síkban látható. Tovább nehezíti a tájékozódást, ha a laparoszkóp nem a sebész nézőpontja szerinti irányból kerül bevezetésre. Ilyenkor az is előfordulhat, hogy a monitort nézve „tükörben kell gondolkodni” a helyes manőverezés érdekében.

A sebészek oktatásában kiemelten fontosak a laparoszkópiával kapcsolatos készségeket fejlesztő gyakorlatok. A különböző műtétek, műveletek és mozgáselemek kockázatmentes gyakorlására lehetőséget nyújtó szimulációs berendezéseknek fontos szerepük van a koordinációs készségek fejlesztésében. Kutatásom során elemeztem a különböző gyakorlóeszközök tervezésének módjait, feltártam a piacon jelenleg elérhető termékek jellegzetességeit, és az összegyűjtött információk alapján kísérletet tettem egy saját fejlesztésű szimulációs eszköz létrehozására.

szerző

  • Jaksa László
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Kiss Rita
    egyetemi tanár, Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék
  • Pammer Dávid
    Tanársegéd, Anyagtudomány és Technológia Tanszék

helyezés

I. helyezett