Koaxiális propfan akusztikai zajvizsgálata a megfúvási szög függvényében nyalábformálási módszerekkel
Koaxiális propfan akusztikai zajvizsgálata a megfúvási szög függvényében nyalábformálási módszerekkel
Olgyay Ábel BSc IV. évf
e-mail: abel.olgyay@gmail.com
Konzulens: Dr. Horváth Csaba, Áramlástan Tanszék
e-mail: horvath@ara.bme.hu
A 70-es évek olajválsága arra késztette az amerikai kutatómérnököket, hogy radikális változásokat hajtsanak végre az akkorra már jól bevett repülőgéphajtóművekben. A kutatás egy kiemelkedő csoportja a koaxiális propfan vizsgálata volt [1].
A 80-as évekre sikerült is kísérleti modelleket létrehozni, melyek képesek voltak felmutatni az elvárt teljesítményeket. Azonban a hajtómű akusztikai zaja nagynak bizonyult, és átlépte a megengedhető értékeket. Jelen dolgozat az akusztikai zajok detektálását, értelmezését, és a zajok megfúvási szög függését vizsgálja nyalábformálási módszerekkel. A kutatás során több előfeldolgozási technikával ismerkedtem meg, melyekből egy, a szélessávú komponensek vizsgálatára kifejlesztett metódust alkalmaztam [2].
A szélessávú komponensek vizsgálatánál problémát okozhat a kiértékelés pontossága. Az általam alkalmazott jelfeldolgozás egy szűrési módszert takar, mely magas (>15kHz) és mély (<500Hz) frekvenciákon nem végezhető el.
A nyalábformálási módszerek a frekvencia növekedésével egyre zajosabb zajtérképeket hoznak létre. A zajtérképek zajossága csökkenthető az eredeti kiértékelendő sávszélesség növelésével. Ezt öt különböző frekvenciasáv felosztással vizsgáltam meg, melyeknél mind találtam előnyös és hátrányos jellemzőt.
A kutatás a 80-as évekre lecsengett, mert sikerült az üzemanyag beszerzésének árát visszaállítani az eredeti értékre, így a koaxiális propfanok vizsgálata is háttérbe szorult. Napjainkban mégis van relevanciája ezzel foglalkozni, hiszen az ismét növekvő üzemanyag ár megköveteli ezt, valamint nagy hangsúlyt kap manapság a környezetvédelem is, melyben egy jobb hatásfokú gép kifejlesztése egyértelmű előrelépést jelentene.
Irodalom:
1. Mark D. Bowles: The "Apollo" of Aeronautics: NASA's Aircraft Energy Efficiency Program 1973-1987. National Aeronautics and Space Administration, 2010.
2. Tokaji, K. and Horváth, Cs., Extracting and understanding the less dominant broadband noise sources of counter-rotating open rotors.
szerző
-
Olgyay Ábel
Gépészmérnöki alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Horváth Csaba
adjunktus, Áramlástan Tanszék