Regisztráció és bejelentkezés

Koaxiális propfan forgásfrekvenciákhoz köthető zajforrásainak elemzése nyalábformálási technológia és POD analízis alkalmazásával

Koaxiális propfan forgásfrekvenciákhoz köthető zajforrásainak elemzése nyalábformálási technológia és POD analízis alkalmazásával

Simon Eszter BSc IV. évfolyam

e-mail: eszter.simon24@gmail.com

Konzulensek:

Dr. Horváth Csaba, Áramlástan Tanszék

e-mail: horvath@ara.bme.hu

Fenyvesi Bence, Áramlástan Tanszék

e-mail: fenyvesi@ara.bme.hu

Az 1970-es, ’80-as években a növekvő üzemanyagárak következtében egyre több kutatóintézet és repülőgéphajtómű - tervező kezdett el foglalkozni a koaxiális propfan típusú hajtóművekkel. Kiváló hatásfoka miatt a technológia alkalmazása gazdasági és környezeti szempontból is kedvező, viszont széleskörű elterjedését többek között akadályozza az általa generált magas zajszint. Mivel a korabeli technológia még nem tette lehetővé, hogy erre a problémára megoldást találjanak, a kutatásokat felfüggesztették. A 21. század elején az ismét növekvő üzemanyagárak, illetve a szigorodó zajcsökkentési és károsanyag-kibocsátási irányelvek megjelenésével ismét növekvő érdeklődés figyelhető meg a koaxiális propfan iránt. A rohamosan fejlődő modern szimulációs, mérési és adatfeldolgozási módszerek korábban nem elérhető vizsgálati módok alkalmazását teszik lehetővé.

A forgógépek zajkeltési mechanizmusainak egyik csoportja a forgásfrekvenciákhoz köthető zajforrások, melyek keletkezésének okai rendszerint bizonyos fordulatszámmal kapcsolatba hozható események. Dolgozatomban e csoport egyik alcsoportjával, a vizsgált koaxiális propfan hátsó lapátsorának egyik lapátján elhelyezett mérőeszköz által keltett forgásfrekcenviához köthető zajforrás vizsgálatával foglalkozom. Célom, ezen zajforrások kiszűrése az egyéb zajkeltési mechanizmusok közül. A munkámhoz szükséges mérési adatokat a NASA/GE F31/A31 Historical Baseline típusú lapátsorral ellátott koaxiális propfan repülőgép-hajtóműn végzett mérések szolgáltatják, melyet a NASA Glenn Research Center-ben végeztek. Az alkalmazott mikrofontömbös méréstechnika, valamint az adatfeldolgozás során használt nyalábformálási technológia, az egy mikrofonos zajvizsgálati módszerekkel szemben, lehetővé teszi a zajforrások térbeli lokalizálását. A dolgozatban alkalmazott módszer újdonsága, hogy a zajtérképek és a spektrum együttes vizsgálata lehetővé teszi, hogy a forgásfrekvenciához köthető zajforrásokról többlet információra tegyünk szert, elkülönítve azokat az egy frekvenciasávba eső többi zajforrástól (szélessávú zajforrások, lapát elhaladási frekvenciához köthető zajforrások, stb.). A feldolgozás eredményeként megkapjuk az egyes frekvenciasávokhoz tartozó nyalábformálási térképeket, valamint a zaj spektrumát.

A koaxiális propfan zajforrásait két nagy csoportra tudjuk osztani, koherens és inkoherens forrásokra, továbbá ezeken belül két-két alcsoportot hozhatunk létre álló, valamint forgó források. Bár a koaxiális propfan tonális zajösszetevőjének domináns részét alkotják a forgó koherens zajforrások, azok kiszűrése után azt tapasztaltam, hogy még mindig láthatók kiugró csúcsok a spektrumon. Ezeket tovább elemezve észrevehető, hogy a fennmaradó domináns zajforrások nagy része a hátsó rotor egyik lapátjára lokalizálható, ahol jelen esetben egy mérőeszközt helyeztek el. Egy másik koaxiális propfan konfiguráció zajtérképét elemezve azt tapasztaltam, hogy ezek a forgásfrekvenciákhoz köthető zajforrások kevésbé dominánsan jelennek meg, mint az előző esetben, így nehezebben lehet kiszűrni őket. Ehhez hívtam segítségül a POD (Proper Orthogonal Decomposition) módszert, amely egy igen nagy adathalmazból képes szűrni a domináns jellemzőket.

A dolgozatban alkalmazott rendhagyó módszer használatával átfogóbb képet kaphatunk a koaxiális propfan forgásfrekvenciákhoz köthető zajforrásairól. A hajtómű zajkeltési mechanizmusainak megismerésével az általa generált zajszint csökkenthetővé válik, amely nagyban hozzájárulhat széleskörű elterjedéséhez.

szerző

  • Simon Eszter
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Horváth Csaba
    adjunktus, Áramlástan Tanszék
  • Fenyvesi Bence
    doktorandusz, Áramlástan Tanszék

helyezés

III. helyezett