Regisztráció és bejelentkezés

Koaxiális propfan zajforrásainak vizsgálata a kerületi sebesség függvényében

Napjainkban a repülőgépipar egyik fontos kihívása a repülés által okozott környezeti terhelés csökkentése. A koaxiális propfan kedvező fogyasztásával és jó hatásfokával egy kecsegtető alternatívát kínál a széles körben elterjedt hajtóművekre, viszont magas zajkibocsátása gátat szab alkalmazásának. Az akusztikai vizsgálatok során elért eredmények utat nyithatnak hatékony zajcsökkentési stratégiák kidolgozása előtt, ami nem csak a koaxiális propfanhoz hasonló technológiák elterjedését hozhatja magával, hanem a jelenleg alkalmazott hajtóművek esetében is csökkentheti a kibocsátást.

Az akusztikai analógiák széles körben elterjedtek különböző zajforrások modellezésére. Ezek közül a legismertebb Lighthill analógiája [1,2], ami három fő forrástípust tartalmaz: monopólus, dipólus és kvadrupólus. Mindhárom típus esetén a hangteljesítmény és a jellemző sebesség között jól definiált kapcsolat van.

Munkámban e kapcsolatot tanulmányozom mikrofontömbbel végzett mérésekkel. Elsőként egy jól ismert zajforrást vizsgálok egy általam elvégzett mérésen keresztül, majd a megszerzett tapasztalatok segítségével feldolgozom és tanulmányozom a NASA Glenn Research Center 9×15 ft Low-Speed Wind Tunnel szélcsatornában, F31/A31 historic baseline típusú propfanon végzett mérési eredményeket [3].

A dolgozat bemutatja az olvasó számára a Lighthill analógiában megjelenő forrástagokat, megvizsgálja a mikrofontömbös mérési módszer alkalmazhatóságát és pontosságát ezek vizsgálatakor, és az analógián keresztül összeköti egy koaxiális propfan zajkibocsátását a kerületi sebességével. Ez amellett, hogy segíthet megismerni az egyes zajforrások mögött álló zajkeltési mechanizmusokat, hasonló hajtőművek méretezésénél is egy jól használható becslést adhat egyes paraméterek változtatásának hatására.

Irodalom:

1. Lighthill, M. J., 1952, “On sound generated aerodynamically I. General theory”, Proc. R. Soc. Lond., A 211:564–587, https://doi.org/10.1098/rspa.1952.0060

2. Lighthill, M. J., 1954, “On sound generated aerodynamically II. Turbulence as a source of sound”, Proc. R. Soc. Lond., A 222:1–32, https://doi.org/10.1098/rspa.1954.0049

3. Van Zante, D. E., 2013, “The NASA Environmentally Responsible Aviation Project”, 51st AIAA Aerospace Sciences Meeting, https://doi.org/10.2514/6.2013-415

szerző

  • Romasz Ádám
    Gépészmérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Dr. Horváth Csaba
    adjunktus, Áramlástan Tanszék
  • Tokaji Kristóf
    doktorandusz, Áramlástan Tanszék
  • Kocsis Bálint
    PhD hallgató, Áramlástan Tanszék

helyezés

Jutalom