Adatalapú aerodinamikai modellek megalkotása redukált aeroelasztikai szimulációkhoz
Áramlásba helyezett karcsú rugalmas szerkezetek esetén számos módszer létezik az aerodinamikai erők időbeli meghatározására. Az aerodinamikai erők számítására analitikus, szemi-empirikus, CFD szimulációs és különböző redukált modelleket alkalmazhatunk. Ezen modellek leggyakrabban csak kis kitérésekre alkalmazhatóak, nagy kitérések esetén az aerodinamikai erők számítása rendkívül idő -és számításigényes.
Jelen dolgozatban az aerodinamikai erők modellezésére egy adatalapú identifikációs módszert alkalmazunk. Ezen modell legfőbb előnye, hogy nagy állásszögek esetén is pontos, illetve az adatokra történő illesztést követően rendkívül gyors futásidejű szimulációk végezhetők a segítségével. Az adatalapú modell megalkotásához kényszermozgásos, nagy pontosságú, validált CFD szimulációkat alkalmazunk. A modell megalkotása során az úgynevezett SINDy (nemlineáris rendszerek együttható-identifikációja) algoritmust alkalmazzuk. A modell illesztéshez többféle optimalizációs módszert kipróbálunk, pl. LASSO (legkevesebb zsugorodás és kiválasztás operátor), STLSQ (szekvenciális küszöbértékű legkisebb négyzetek módszere).
A dolgozat eredményeképpen nemcsak egy adatalapú aerodinamikai modellt kapunk, hanem egy kompakt eljárást, amellyel tetszőleges, periodikusan mozgó szerkezetek aerodinamikai terhelése meghatározható időtartományban.