Regisztráció és bejelentkezés

Periodikusan változó szélsebeség hatása aeroelasztikus szárnymodell esetén

Áramlásba helyezett karcsú rugalmas szerkezetek esetén gyakran figyelhetünk meg aeroelasztikus jelenségeket. Az aeroelasztikus jelenségek során az aerodinamikai, inerciális és elasztikus erők kerülnek kölcsönhatásba. Egy kritikus szélsebességet elérve az ilyen típusú rugalmas szerkezetek elvesztik stabilitásukat. A stabilitásvesztés után nagy amplitúdójú rezgések, és akár teljes tönkremenetel is létrejöhet. A legismertebb dinamikus stabilitásvesztés az aeroelasztikus rendszerekben az úgynevezett flutter jelensége, mely során a szerkezet az áramlásból átvett energiával gerjesztődik.

Ezen dolgozatban egy két szabadságfokú aeroelasztikus szárnymodellt vizsgálunk. Az aerodinamikai erők leírására a Theodorsen-modellt alkalmazva meghatározzuk a rendszer mozgásegyenleteit. Kvázi-statikus megközelítést alkalmazva vizsgáljuk a rendszer stabilitását és bifurkációit. Meghatározzuk a flutterhez tartozó kritikus szélsebességet. Analitikus és numerikus vizsgálatokat végzünk instacionárius, időben periodikusan változó szélsebességekre. Az időben változó szélsebesség paraméteres gerjesztésként jelenik meg a rendszerben. Perturbációs közelítéssel és harmonikus egyensúly módszerével stabilitás térképeket határozunk meg a fluktuáló sebességkomponens amplitúdójának és frekvenciájának függvényében.

szerző

  • Horváth Dávid András
    Matematika alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Lelkes János
    PhD hallgató, Áramlástan Tanszék

helyezés

Jutalom