Regisztráció és bejelentkezés

Nemlineáris aeroelasztikus rendszer vizsgálata

A dolgozatban egy két szabadsági fokú nemlineáris aeroelasztikus rendszert vizsgáltunk [1]. Az aerodinamikai erőket szakaszosan lineáris, köbös vagy magasabb fokú függvényekkel modelleztük. Ezen aeroelasztikus rendszeren megfigyeltük a flatter jelenségét, mely során hajlító- és csavarórezgésbe kerülő szárny, az áramlástól kölcsönzött energiával gerjesztődik. Meghatároztuk a stabilitásvesztéshez tartozó kritikus szélsebességet.

A kritikus szélsebesség értékének növelése, illetve a nemkívánatos öngerjesztett rezgések amplitúdójának csökkentése érdekében lineáris, nemlineáris és ütközéses (vibro-impact) rezgéscsillapítókat alkalmaztunk és elemeztük a hatékonyságukat [2,3].

A dolgozat az Emberi Erőforrások Minisztériuma UNKP-18-2-I kódszámú Új Nemzeti Kválóság Programjának támogatásával készült.

[1] Kalmár-Nagy, T., Csikja, R., & Elgohary, T. A. (2016). Nonlinear analysis of a 2-DOF piecewise linear aeroelastic system. Nonlinear Dynamics, 85(2), 739-750.

[2] Lee, Y. S., Vakakis, A. F., Bergman, L. A., McFarland, D. M., Kerschen, G., Nucera, F., ... & Panagopoulos, P. N. (2008). Passive non-linear targeted energy transfer and its applications to vibration absorption: a review. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part K: Journal of Multi-body Dynamics, 222(2), 77-134.

[3] Tripathi, A., Grover, P., & Kalmár-Nagy, T. (2017). On optimal performance of nonlinear energy sinks in multiple-degree-of-freedom systems. Journal of Sound and Vibration, 388, 272-297.

szerző

  • Lelkes János
    Gépészeti modellezés mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Kalmár-Nagy Tamás
    Docens, Áramlástan Tanszék