Regisztráció és bejelentkezés

Gumikerék torziós rezgéseinek stabilitása

Napjainkban az autóipari kutatások jelentős hányadát a vezetést támogató rendszerek fejlesztése teszi ki. Ezek az eszközök jelentősen hozzájárulnak a közlekedési biztonság javításához, csökkentik az üzemanyagfelhasználást, és nagymértékben megnövelik a sofőr komfortérzetét. Dolgozatunkban azt vizsgáljuk, hogy a kerék talaj kapcsolatból származó erők hogyan befolyásolják a járművek hosszirányú dinamikáját. Ez a kérdéskör kifejezetten fontos például az ABS (Anti-Lock Braking System), illetve ACC (Autonomous Cruise Control) rendszerek működésének szempontjából, hiszen egy megfelelő kerék modell jelentősen növelheti ezen rendszerek hatékony működését.

Első lépésként egy a szakirodalomból vett longitudinális kerékdeformációkat leírni képes gumikerék kefemodellt használtunk az állandó sebességgel vontatott kerék torziós rezgéseinek vizsgálatára. Az egyenletesen való gördülés lineáris stabilitási határait analitikusan határoztuk meg. A stabilitás vizsgálat eredményeit numerikus számításokkal verifikáltuk. A modellt kibővítve figyelembe vettük a gumikerék anyagi csillapítását és vizsgáltuk annak stabilitásra gyakorolt hatását.

A dolgozatban a jármű gyorsítása, lassítása, illetve megállása közben a gumikerék longitudinális deformációiból fakadó rezgéseket szintén vizsgáltuk a manővereket megvalósító szabályozási körök figyelembe vételével.

szerző

  • Heizer Balázs
    Energetikai mérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Takács Dénes
    egyetemi docens, Műszaki Mechanikai Tanszék