Gumikerék torziós rezgéseinek stabilitása
Napjainkban az autóipari kutatások jelentős hányadát a vezetést támogató rendszerek fejlesztése teszi ki. Ezek az eszközök jelentősen hozzájárulnak a közlekedési biztonság javításához, csökkentik az üzemanyagfelhasználást, és nagymértékben megnövelik a sofőr komfortérzetét. Dolgozatunkban azt vizsgáljuk, hogy a kerék talaj kapcsolatból származó erők hogyan befolyásolják a járművek hosszirányú dinamikáját. Ez a kérdéskör kifejezetten fontos például az ABS (Anti-Lock Braking System), illetve ACC (Autonomous Cruise Control) rendszerek működésének szempontjából, hiszen egy megfelelő kerék modell jelentősen növelheti ezen rendszerek hatékony működését.
Első lépésként egy a szakirodalomból vett longitudinális kerékdeformációkat leírni képes gumikerék kefemodellt használtunk az állandó sebességgel vontatott kerék torziós rezgéseinek vizsgálatára. Az egyenletesen való gördülés lineáris stabilitási határait analitikusan határoztuk meg. A stabilitás vizsgálat eredményeit numerikus számításokkal verifikáltuk. A modellt kibővítve figyelembe vettük a gumikerék anyagi csillapítását és vizsgáltuk annak stabilitásra gyakorolt hatását.
A dolgozatban a jármű gyorsítása, lassítása, illetve megállása közben a gumikerék longitudinális deformációiból fakadó rezgéseket szintén vizsgáltuk a manővereket megvalósító szabályozási körök figyelembe vételével.
szerző
-
Heizer Balázs
Energetikai mérnöki mesterképzési szak
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Takács Dénes
egyetemi docens, Műszaki Mechanikai Tanszék