Regisztráció és bejelentkezés

Előzés modellezésének lehetőségei közlekedési dinamikában

A TDK dolgozat a fantom forgalmi dugók kialakulása körülményeinek feltárását tűzte ki célul, melyben a klasszikus parciális differenciálegyenletekkel való modellezéssel ellentétben itt a ritkábban alkalmazott, de a valóságot jobban modellező differenciálegyenlet-rendszerekkel való megközelítést alkalmazom. A fantom forgalmi dugók kialakulásában kulcsfontosságú szerepet játszik a forgalom résztvevőinek reakcióideje, amely vonatkozhat a forgalom többi résztvevőjétől való távolság, azok sebesség vagy gyorsulásváltozásainak felismerésére.

A dolgozat első fele egy egysávos, körpályán zajló közlekedési rendszert tárgyal a japán kutató, Bando modelljét alapul véve, amely nem tartalmaz időkését és célja megmutatni, hogy ilyen körülmények között is kialakulhat már stabilitásvesztés a forgalomban.

A dolgozat második felében a modell kétsávos, körpályán történő egyirányú forgalmat tárgyal, amelyben az előzés is lehetséges. Az előzés feltételeire a matematikai kezelhetőség miatt egy saját elgondoláson alapuló szintén a Bando-féle modellre épülő megközelítést használok. Mindennek célja vizsgálni az előzések a forgalom dinamikájára gyakorolt hatását.

A számítások eredménye realitásának ellenőrzését egy számítógépes animáció segíti, ahol az autók gyorsulása, sebessége és pozíciója numerikusan kerül meghatározásra részben sejtautomata modellek alapján.

Források:

1. Subcritical Hopf bifurcations in a car-following model with reaction-time delay (by Gábor Orosz and Gábor Stépán)

2. Bando, M., Hasebe, K., Nakayama, A., Shibata, A. & Sugiyama, Y. 1995 Dynamical model oftraffic congestion and numerical simulation. Phys. Rev. E 51, 1035–1042. (doi:10.1103/PhysRevE.51.1035)

3. Gasser, I., Sirito, G. & Werner, B. 2004 Bifurcation analysis of a class of ‘car-following’ trafficmodels. Physica D 197, 222–241. (doi:10.1016/j.physd.2004.07.008)

szerző

  • Genda Attila
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Stépán Gábor
    egyetemi tanár, Műszaki Mechanikai Tanszék