Az önjáró kerék mechanikája
Az önjáró kerék mechanikája
Somos Balázs János III. évf.
Konzulens: Szabó Zsolt, Műszaki Mechanikai Tanszék
Dolgozatomban az általam elnevezett és megtervezett „önjáró kerék” szerkezete, mechanikája illetve mozgásának szimulációja kerül bemutatásra. Az eszköz két kerékből, a köztük elhelyezkedő, csapágyazott tengelyből és a rajta lógó, egy akkumulátorokból és két villanymotorból álló súlyból áll. Működésének lényege, hogy a motorok által kifejtett nyomaték ékszíjhajtáson keresztül adódik a kerekekre, míg az ellennyomaték a lógó súlyt emeli fel.
A szerkezet bemutatása során kitérek az egyes alkatrészek funkciójára és röviden a gyártásuk nehézségeire is, hiszen bizonyos elemek elkészítése személyesen történt. Az eszköz mechanikai leírása magában foglalja a modellkészítést, a gördülés közbeni viselkedés egyenleteinek levezetését, a talajon való megcsúszás problémáinak vizsgálatát a csúszást leíró egyenletekkel együtt. Bemutatásra kerül a mechanikai vizsgálatok eredményeit felhasználó LabVIEW szoftverrel készített szimuláció, mely a rendszer gördülés, illetve csúszás közbeni viselkedését szemlélteti. Segítségével történt a szerkezet egyes paramétereinek meghatározása, például a lógórész hosszának, a kerekek átmérőjének vagy a motor nyomatékának egymáshoz igazítása. A dolgozatban kitérek a program elkészítése során felmerülő főbb nehézségekre, illetve a diszkrét időbeli szimuláció problémáira és rövid elemzésére is.
szerző
-
Somos Balázs
mechatronikai mérnöki
nappali alapszak
konzulens
-
Dr. Szabó Zsolt
egyetemi docens, Műszaki Mechanikai Tanszék