Regisztráció és bejelentkezés

Teherkerékpár simi modellezése

Napjainkban a kerékpározás egyre nagyobb teret nyer a városi közlekedésben. Mint fentartható és gyors közlekedési eszköz egyre újszerűbb geometriájú vázakat gyártanak. A megszokott felhasználás változik és, újabb és újabb sokrétű feladatokat lehet ellátni velük. A futároknál és gyerekes családokál jelentkező extra csomagok szállítását különböző teherkerékpárral lehet megvalósítani. Ezeknél, hasonlóan a motorkerékpárokhoz, a sokszor szokatlan geometria elrendezés miatt jelentkező simiző mozgás is kialakulhat az első keréken [1]. Ezek a rezgések igen veszélyesek, mivel irányíthatatlanná válik a szerkezet, nehéz megjósolni mikor és milyen körülmények között fognak jelentkezni, és könnyen balesetekhez is vezethetnek.

A tapasztalatokat és ezen ritka jelenségeket különböző viszonyok között előidézve (terhelés/sebesség) egy olyan matematikai modell felállítása a cél, ami segít megérteni a Budapest utcáin egyre gyakrabban előforduló teherkerékpár (úgynevezett „cargo bike”) dinamikai viselkedését. Az összegyűjtött példák és tapasztalatok alapján általánosságban elmondható, hogy ez egy igen összetett jelenség, így a térbeli gördülési jelenség modellezése mellett a rezgés csillapítása is nagy kihívást jelent [2].

A legtöbb rezgéscsillapító állandó erősségű és nem lehet se a sebesség, se a terhelés függvényében állítani, ami nehezíti a felhasználást és az optimális karakterisztika beállítását.

Az általam javasolt rezgéscsillapító örvény áramú mivolta miatt nincsennek kopó, érintkező részek, ezért a várható élettartama hosszabb, mint a jelenlegi csillapítóké. Hasonlóan az örvény áramú fékekhez, itt is a sebesség függvényében alakul a csillapítási erő.

Irodalom:

[1] Vittore Cossalter, Motorcycle dynamics, ISBN 978-1-4303-0861-4 (2006)

[2] Takács, Dénes, Gábor Stépán, and S. John Hogan. "Isolated large amplitude periodic motions of towed rigid wheels." Nonlinear Dynamics 52.1 (2008): 27-34.

szerző

  • Kálmán Levente
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Stépán Gábor
    egyetemi tanár, Műszaki Mechanikai Tanszék

helyezés

Jutalom