Regisztráció és bejelentkezés

Elektromos gördeszka mechanikai modellje és tervezése

A gördeszka az 1950-es években került be először a köztudatba, majd a következő évtizedekben világszerte népszerű sporttá vált. Az elmúlt néhány évben az elektromobilitás a gördeszkásokat is elérte, és megjelentek az elektromos gördeszkák.

Ma a piacon fellelhető elektromos gördeszkák akár 20-30 km/h sebességet is elérik, mely tempónál különös figyelmet kell fordítani az irányíthatóságra és a biztonságra. A gördeszka esetében intuitívan érezzük, hogy nagyon alacsony, és nagy sebességnél a mozgása instabil lesz.

Ennek megértése és leírása érdekében egy Stépán - Takács - Várszegi által leírt mechanikai modellből [1] vesszük a gördeszka mozgásegyenleteit, majd dimenziótlan alakban elemezzük őket a Kalmár-Nagy - Trahan cikkhez [2] hasonló módon, így megismerve a gördeszka stabilitását, főleg alacsony és nagy sebességek esetén.

Elektromos gördeszkát legegyszerűbben egy hagyományos gördeszka átalakításával készíthetünk. Dolgozatom kitér a gördeszka hagyományos építőelemeinek működésére, valamint a hajtáslánc, az akkumulátor és a motor méretezésére és kiválasztására.

A szükséges mennyiségekre mérés útján teszünk szert.

[1] G. Stepan, D. Takacs, B. Varszegi, Skateboard: A Human Controlled Non-Holonomic System, 2015

[2] T. Kalmar-Nagy, R. Trahan, Equilibrium, Stability, and Dynamics of Rectangular Liquid-Filled Vessels, 2011

szerző

  • Minkó Martin
    Gépészmérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Kalmár-Nagy Tamás
    Docens, Áramlástan Tanszék

helyezés

III. helyezett