Elektromos gördeszka mechanikai modellje és tervezése
A gördeszka az 1950-es években került be először a köztudatba, majd a következő évtizedekben világszerte népszerű sporttá vált. Az elmúlt néhány évben az elektromobilitás a gördeszkásokat is elérte, és megjelentek az elektromos gördeszkák.
Ma a piacon fellelhető elektromos gördeszkák akár 20-30 km/h sebességet is elérik, mely tempónál különös figyelmet kell fordítani az irányíthatóságra és a biztonságra. A gördeszka esetében intuitívan érezzük, hogy nagyon alacsony, és nagy sebességnél a mozgása instabil lesz.
Ennek megértése és leírása érdekében egy Stépán - Takács - Várszegi által leírt mechanikai modellből [1] vesszük a gördeszka mozgásegyenleteit, majd dimenziótlan alakban elemezzük őket a Kalmár-Nagy - Trahan cikkhez [2] hasonló módon, így megismerve a gördeszka stabilitását, főleg alacsony és nagy sebességek esetén.
Elektromos gördeszkát legegyszerűbben egy hagyományos gördeszka átalakításával készíthetünk. Dolgozatom kitér a gördeszka hagyományos építőelemeinek működésére, valamint a hajtáslánc, az akkumulátor és a motor méretezésére és kiválasztására.
A szükséges mennyiségekre mérés útján teszünk szert.
[1] G. Stepan, D. Takacs, B. Varszegi, Skateboard: A Human Controlled Non-Holonomic System, 2015
[2] T. Kalmar-Nagy, R. Trahan, Equilibrium, Stability, and Dynamics of Rectangular Liquid-Filled Vessels, 2011
szerző
-
Minkó Martin
Gépészmérnöki alapszak (BSc)
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Kalmár-Nagy Tamás
Docens, Áramlástan Tanszék