Gépjármű irányíthatóságának javítása oldalanként eltérő súrlódási tényezőjű útfelületen történő fékezés esetén
Napjainkban, amikor napról napra több jármű közlekedik az utakon, a közlekedésbiztonság egyre nagyobb figyelmet kap. Haszongépjárművek esetén a könnyű irányíthatóság, a kiszámítható járműviselkedés, és a minél hatékonyabb vészfékezés kiemelt jelentőségű, mivel ezek a járművek legtöbbször nagy össztömeggel közlekednek az utakon. Ahogy a szomorú példák mutatják, ha egy több tíz tonnás jármű irányíthatatlanná válik, annak legtöbbször végzetes következményei lesznek.
A rossz útviszonyok folyamatos veszélyt jelentenek, és sokszor olyan járművezetői képességeket igényelnek, melyeknek az adott sofőr a szükséges pillanatban nincs birtokában, akár tapasztalatlansága, akár a fáradtság miatt megnövekedett reakcióideje miatt. Emellett bizonyos helyzetekben még egy jól képzett, jó képességekkel rendelkező, figyelmes sofőr sem képes irányítását visszanyerni a jármű felett.
A legtöbb autóvezető került már olyan helyzetbe, hogy fékezés közben az egyik oldali kerekek jeges, lefagyott útfelületre futottak. Ekkor hirtelen megváltoznak a tapadási viszonyok, és ez azonnali, gyors beavatkozást igényel a jármű vezetőjétől. Ez veszélyes helyzetet teremt. A vezetőnek egyszerre kell irányítását visszanyerni a jármű felett, és odafigyelni a veszélyre, ami miatt fékezésbe kezdett.
Dolgozatomban erre a problémára keresek megoldást. Célom egy olyan vezetéstámogató rendszer tervezése, mely eltérő súrlódási tényezőjű útfelületen történő fékezés esetén támogatja a jármű vezetőjét, hogy az minél egyszerűbben képes legyen irányítani a járművet, miközben a jármű minél nagyobb lassulással fékez.
Fontosnak tartom, hogy a megoldás olyan rendszeren keresztül avatkozzon be, mely minden jármű alapvető része, és működése során csak olyan jeleket használjon fel, melyek már elérhetőek az elektronikus rendszereken keresztül. Ha a működéshez semmilyen extra felszereltségre nincs szükség, akkor a megoldás részét képezheti minden személy- és haszongépjárműnek piaci ártól függetlenül.
A dolgozatban szakirodalmi forrásokra támaszkodva a jelenség leírására alkalmas járműmodellt készítettem, melynek segítségével megvizsgáltam, hogy milyen szabályzási stratégiával támogatható a jármű vezetője, hogy képes legyen kezelni a kialakult veszélyhelyzetet.
A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. támogatásával lehetőségem nyílt az általam összeállított szabályozási algoritmust egy modern elektronikus haszongépjármű fékrendszer szabályzó szoftverébe integrálva tesztelni mind szimulációs, mind pedig valós körülmények között. Kiértékeltem a mérési eredményeket, hogy további fejlesztési lehetőségekre mutassak rá. A dolgozaton túlmutató célom, hogy olyan irányítást tervezzek, mely minden részletében alkalmas arra, hogy részét képezze egy modern elektronikus fékrendszernek.
szerző
-
Horváth Ádám
Gépészmérnöki mesterképzési szak
mesterképzés (MA/MSc)
konzulensek
-
Dr. Takács Dénes
egyetemi docens, Műszaki Mechanikai Tanszék -
Szűcs Balázs Máté
funkciófejlesztő mérnök, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. (külső)