Mindennapi problémák a járművek mechanikáját illetően
Napjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az önvezető autók. Ezen járművek esetében elvárt, hogy olyan, az ember számára is nehezebben megtanulható manővert is meg tudjon valósítani, például a szűk helyekre történő parkolás, párhuzamosan, vagy 90°-ban. Így szükségessé válik ezen mozgások mechanikai vizsgálata.
Első lépésként a jármű modelljét szükségeltetik felírni, melyek közül kétfélével számolunk. Az első ún. biciklimodell, mellyel a kinematikai leírás lehetséges, a kereket merevnek tekintve. A pályát az Appell-Gibbs egyenletekkel számítjuk ki. Ezt a durva közelítést finomítva másodikként kvázistacionárius deformációt feltételezve vizsgálódunk, arra keresve a választ, ez mennyiben pontosítja a pályát, a legegyszerűbb kerékmodellek közül egyet, az ún. Brush-modellt felhasználva. Ezt követően a kormány-szögét és a sebességet paraméternek választva vizsgáljuk a pálya alakulását.
A dolgozat célja annak vizsgálata, milyen kormányzási stratégiával kerülhető el a szomszédos tárgyaknak történő beleütközés 90°-os parkolás esetében, legelsőként a kormányszöget konstansnak választva. Így lehetővé válik a geometriai viszonyok ismeretében a legegyszerűbb parkolási feladatok megvalósítása.
szerző
-
Szélig Áron
Mechatronikai mérnöki mesterképzési szak
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Beregi Sándor
doktorandusz, Műszaki Mechanikai Tanszék