A kutató-alkotó műhelyek szerepe Breuer Marcell építészetében: A New Vision csoport és előzményei
A tudományos kutatás és az építészeti tervezés látszólag teljesen különálló területének kapcsolata mindkét fél számára számtalan, jelenleg kihasználatlan előnnyel jár. Mindezt jól szemlélteti Breuer Marcell (1902-1981) magyar származású építész pályájának elemzése. A pécsi születésű Breuer már az iskolai éveitől kezdve egy intenzív szellemi közeg tagjaként nőtt fel. Ezt követően a Bauhaus műhelyének tanítványaként, majd később mestereként hasonló közegben fordult az építészeti tervezés felé. A fiatal korában megtapasztalt kutató és alkotó szemléletmód párhuzamos jelenléte Breuer számára a pályája során mindvégig fontos maradt. Az Egyesült Államokba való kivándorlást követően a Bauhaus korábbi intézményi keretei informális csoportosulássá alakultak át. Ez a szellemi közeg nem volt más, mint a New Vision csoport, amelynek három magyar származású tagja is volt, Breueren kívül Kepes György és Moholy-Nagy László személyében. A New Vision csoport fő programja a vizuális észlelés kutatás eredményeinek művészeti iránymutatássá való lefordítása volt. Breuer az elsősorban képzőművészek számára kidolgozott módszertant az építészet területére transzformálta. A dolgozat célja ezen alkotói folyamat bemutatása Breuer megvalósult építészeti és egyéb művészeti alkotásainak az elemzésével. Breuer és a társai által vallott nézetek fontosságát jól jelzi, hogy a csoport legtöbb tagja az Egyesült Államok vezető egyetemein (Harvard University, Massachusetts Institute of Technology és Illinois Institute of Technology) oktatta az alkotói szemléletmódját és a kor vizuális észleléssel kapcsolatos kutatási eredményeit. A gazdagon dokumentált szellemi hagyatékuk nem csupán az egyetemek levéltárában érhető el, hanem az intézmények oktatási programjainak a mai napig is a szerves részét képzik.
szerző
-
Szabó Dániel
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés
konzulensek
-
Pazár Béla
egyetemi adjunktus, Építészettörténeti és Műemléki Tanszék -