Regisztráció és bejelentkezés

#participáció - Z generációs közösségi tervezés az Instagram virtuális terében

Milyen módon lehet a Z generációt integrálni az építészetbe? Hogyan jelenhet meg a közösségi média a tervezési folyamatban, mint kreatív platform? El lehet érni, hogy a fiatalok is aktívan részt vegyenek a közösség építésében, fejlesztésében?

Négy workshopon keresztül kutattuk a válaszokat ezekre a kérdésekre. A foglalkozásokon kitértünk helyszín- és funkcióelemzésre, előképek megismerésére és feldolgozására.

Létrehoztunk egy valós tervezési programot a Népszigeten, és önkéntesekből összeállítottunk egy tervezői csapatot. A tagok olyan Z generációhoz tartozó fiatalok voltak, akik érdeklődnek az építészet iránt, és önként jelentkeztek a felhívásunkra.

Az ő munkájukat, gondolkodásmódjukat hasonlítottuk össze egy építész hallgatókból álló csapattal.

A workshopok feladata egy olyan úszó "közösségi stég” tervezése volt a Népsziget partjára, ami segíthet folytatni a szigeten néhány éve elindult közösségi fejlesztéseket.

A tervezés közben a kommunikáció formáját, lehetőségeit vizsgáltuk, és ennek eszközének az Instagramot választottuk. Olyan kreatív felületként használtuk, ami a tervezési folyamat szerves része tudott lenni. A csapatot folyamatosan biztattuk a platform minél kreatívabb használatára, célunk a participációs tervezés mellett az építészeti edukáció is volt. Vizsgáltuk, hogyan lehet úgy tudást átadni, hogy a résztvevők ne érezzék, iskolapadban ülnek egy újabb felesleges tanórán.

A folyamat végén a résztvevői visszajelzések alapján arra a megállapításra jutottunk, hogy a Z generáció igényli azt, hogy jobban bevonjuk őket a lakókörnyezetük alakításába, és fontos nekik, hogy jobban figyelembe vegyük a véleményüket. Észrevételeik általában új megvilágításba helyezték a terveket és a helyszínt, így a tanulási folyamat kétirányúvá vált, mi is sokat tanultunk tőlük. Az Instagram, mint kommunikációs platform pedig végül az építészeti nyelv megértésében a segítségükre tudott válni.

csatolmány

szerzők

  • Kovács Krisztina
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Zubek Károly
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Wettstein Domonkos
    egyetemi adjunktus, Urbanisztika Tanszék

helyezés

II. helyezett