Regisztráció és bejelentkezés

Füzet

Miért utazunk? Hogyan változtatja meg az utazást, ha közben alkotunk?

Sok tekintetben korlátok közé van szorítva utazás közben az alkotás. Gyors technikával érdemes dolgozni, ami itt tollrajz és lavírozott tus. a felszerelést előnyös, ha mindenhova magával viheti az ember, ha elfér egy hátizsákban, egy bicikli csomagtartójában. A kemény fedeles kisalakú füzet egyszerűen praktikus, mert strapabíró. Nagyobb szabadság van az alkotás időtartamában, de ebben is vannak meghatározó szempontok. Például, hogy besötétedik. Aztán már csak fejből dolgozok. Fotóról nem. Vannak helyek, ahol több kép készül, mert kimeríthetetlen. Van, hogy egy kép, több különböző időpontban, különböző napszakokban.

Akvarellt 15 perc alatt is lehet készíteni, de nem véletlen, hogy ezek a képek 1-2-szer 2-3 órán át készültek. Az időtartam, akárcsak a technika, tükrözi az alkotó gondolkozását és szándékát. 15 perc nem elegendő ugyanolyan mélységű megismeréshez, mint több óra. A helyekkel kapcsolatban éppúgy, mint az emberekkel. Idő kell egy hely megfigyeléséhez, majd a hozzá fűződő személyes viszony kialakításához is.

Művészek életrajzában és műveiben gyakran előfordul az utazás. Gondoljunk akár csak Krúdy Gyula Szindbádjára. Karaktere nem is képzelhető el másként, mint aki állandóan továbbutazik. Az utazásban mindig van valami új, valami változás, keresés és valami nyugtalanító is.

Ez egy útinaplószerű füzet

A műfaj nyitottsága, hogy a valódi helyszínek és események lenyomatán kívül belső események is kerülhetnek bele. Így a végeredmény is átértelmeződhet. Az egyes külső vagy belső tájképek sorozata nemcsak képek füzéreként működik, hanem együtt egy tárgyat alkotnak.

Ha úgy tetszik, egy történet részei.

Külön-külön szedve, steril környezetbe helyezve elveszítenének valamit az ízükből. Ezért maradnak a füzetben.

A füzet több lehetőséget nyújt. A történet Budapesten kezdődik, Faleronéban folytatódik és Szentkirályszabadján ér véget, de vannak még üres oldalak. Lehet, hogy idővel egy másik, egy friss szemszögből nézve új kontextusba helyezem a nyár képeit. Kialakulhat egy belső párbeszéd, amitől a füzet objektté válik.

csatolmány

szerző

  • László Dóra
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dr. Váli István Frigyes
    egyetemi adjunktus, Rajzi és Formaismereti Tanszék