Regisztráció és bejelentkezés

Camera obscura

Camera obscura. Lyukkamera. Sötét doboz. A fényképezőgép elődje. Már több száz évvel ezelőtt felfedezték működését, napjainkban pedig a csúcstechnológia lehetővé tette az analóg fényképezőgépek helyett a digitális eszközök használatát. Ha ennyivel egyszerűbb, gyorsabb és precízebb lehet a fényképezés folyamata, akkor miért dönthet valaki az analóg kamerák, még inkább a camera obscura használata mellett?

Közel fél év alatt 3 fotósorozatot sikerült készítenem. Az első sorozathoz 17 diáktársam segítségét kértem. Egy olyan eszközt adtam mindenkinek, amit otthon pár perc alatt bárki elkészíthet alumínium üdítős dobozból és fotópapírból. Ezzel a dobozzal lehetőség nyílt arra, hogy több napos exponálási idő után a fényérzékeny papíron szabad szemmel is látható negatív képek jelenjenek meg. Nem mondtam pontos instrukcíókat a beállításhoz, ezzel átadtam számukra a fotós szerepét. Csak annyit kértem mindenkitől, hogy tegyék ki pár napra a kamerát a szobájukba az ablak felé fordítva. Sose tudtam, ki hogy helyezte el a szerkezetet, ők sem tudták milyen kép fog megjelenni. Mindenki kíváncsian várta a végeredményt. 4 héttel később 21 ablakról volt képem. A legtöbbet sose láttam élőben, csak a torz kis képeken. A legtöbben ijesztőnek, sejtelmesnek találták az összeállítást, pedig a képek tárgya a kellemes otthon egy ablaka volt.

A második képsorozatban több napig hagytam a kamerákat a nap felé fordítva, ezzel egy képen meg tudtam jeleníteni akár heteket is. Hosszú hetek múlását egyetlen képkockában. Sok-sok ember mozgását, akik mégsem jelennek meg a fotón.

A harmadik sorozatban a burgundiai felmérőtábor kápolnái voltak a téma. A szakrális épületek megjelenése egy időtlen képen megint érdekes, ellentmondásos érzéseket váltott ki a legtöbb emberben.

A camera obscura sajátos módon ragadja meg az idő múlását. A kép mintha besűrítené az időt, hetek múlását egyetlen pillanatképbe. Talán ezért érezték többen ijesztőnek a képeket.

Ezeket az ellentmondásokat, a pillanatnyi heteket, a forgalmas elhagyatottságot, a nyomasztó otthont meg tudtuk volna jeleníteni egy modern eszköz segítségével?

szerző

  • Rozsnyai Virág
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dr. Üveges Gábor
    egyetemi docens, Rajzi és Formaismereti Tanszék