Regisztráció és bejelentkezés

UNDERGROUND

UNDERGROUND

Rohanunk a munkába, az Egyetemre, vagy éppen onnan haza. Lemegyünk a föld alá, elkapjuk a leghamarabb érkező metrókocsit és alig várjuk, hogy végre feljöhessünk újra a fénybe. A legtöbbünk észre sem veszi, hogy a napfény ott rejtőzik körülöttünk, a peronon, a mozgólépcsőn, a burkolaton. A metró, mint eszköz, a köztudatban koszos, sötét és hétköznapi. Felmerül a kérdés, hogy vajon képesek vagyunk-e másra is asszociálni a szó hallatán? A metró, mint eszköz, és annak környezete számomra sokkal inkább különleges, látványos és művészi. A négyes metró állomásairól én ezekre asszociálok.

Tíz megálló, tíz önálló művészeti alkotás, amelyek együtt és külön-külön is arra inspirálnak, hogy megmutassam másoknak a metróval való utazás szépségeit. A metró mindenki számára elérhető, a mindennapjaink része, ezért is tartom fontosnak, hogy az emberek felfedezzék a művészi értékeket, ebben a teljesen hétköznapi dologban.

Vidéki lányként, az újdonság varázsával hatott a metró mikor a fővárosba költöztem, rengeteg fényképet készítettem a különböző állomásokról és azok részleteiről. Anyagok, fények és színek egymásra való reflektálása, vibrációja a föld alatt, ahova a természetes fény nem jut le. A négyes metró azonban más, itt a tervezők és a mérnökök lejuttatták a napfényt a peronokig, amellyel egy egyedülálló esztétikai élményben részesítik a rohanókat.

A fénynek, az izgalmas építészeti megoldásoknak és az anyaghasználatoknak köszönhetően más-más arcát mutatja egy megálló, annak függvényében, hogy kora reggel, délben, vagy este utazunk. Minden állomásnak megvan a maga jellegzetessége; a Szent Gellért téri mozaikok, a Bikás park érdekes kupolája vagy akár a több díjat nyert Fővám téri szerkezetek, az egyedülálló mozaikberakással párosítva. A sajátosságok ellenére, olyan egységet véltem felfedezni a megállók vizuális látványvilágában, amelyek arra inspiráltak, hogy egy olyan művészeti alkotást hozzak létre, amely egy új és érdekes szemszögből vizsgálja és mutatja be az állomásokat. Az alkotásom egy fotósorozat, amely digitális utómunkával, tervezőgrafikai igényességgel készült el. Arra keresem a választ, hogy vajon a tömegközlekedés, azon belül is a metrózás, nyújthat-e esztétikai élményt? Az állandó rohanásban, utazásban, képesek vagyunk-e észrevenni az apró szépségeket, amelyeket az állomások rejtenek magukban a hétköznapok szürkeségében?

csatolmány

szerző

  • Farkas Anna Barbara
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dr. Pintér András Ferenc
    egyetemi tanársegéd, Rajzi és Formaismereti Tanszék