Regisztráció és bejelentkezés

Tíz folyosó

Tíz folyosó

A projektem a K épület 2. és 3. szintjének újragondolásáról szól. Inspiráló alkotókörnyezet létrehozása a célom, amely példaként szolgálhat az építész találékonyságra és gondolatgazdagságra.

Központi épületünk 1909 óta tölti be funkcióját. Zsolnay cserepekkel, impozáns aulával, allegorikus ihletésű szobrokkal és parkkal álmodták meg, az összkép a dualizmus korának divatját és eszméit idézi. Az adott korban kiemelkedő épületnek azonban mára számos hátrányát is megtapasztalhattuk. A 20. század építészeti hullámai átformálták a középületekkel kapcsolatos elvárásainkat. Előtérbe került a funkcionalitás, a teret használó egyén, annak komfortérzete. Az épületet mindenki számára használhatóvá kell tenni, így az akadálymentesség és a flexibilitás elsődleges szempont lett, akárcsak a fenntartás gazdaságossága és a környezettudatosság.

Egy oktatási intézmény szerepe folyamatosan formálódik, amelyet esetünkben az építész szakma fejlődése is generál, és ezt a diákság és az egyetem is igyekszik lekövetni. Az újító szándékra példaként szolgál az Occupy 55 kezdeményezés a K255-ös terem átalakítására, amelyet a tavaszi félévben kezdtek meg. A változás előző félévben újabb löketet kapott: a digitális oktatás, illetve a hibrid oktatási rendszerek szükségessé váltak. Habár az átállást kényszer szülte, én úgy tartom, hogy előnyünkre is szolgálhat. Amennyiben nem ragaszkodunk a megszokott rendre való visszaálláshoz, és a megszerzett tapasztalatokat innovatívan formálva tudjuk beleépíteni a jövő oktatási rendjébe, akkor az oktatás szintet léphet. Ilyen módon az épület megújulása is indokolttá válhat. A célom, hogy merjünk változtatni, amellet, hogy az épület jelenlegi állapota értéket képvisel. Kérdés, hogy egy jól működő, gazdaságos és fenntartható épület létrehozásához fel kell-e áldozunk a mostani karakterét és szépségét, és viszont: a műemléki jelleg gátol-e minket egy jól használható oktatási térsor létrehozásában.

Szeretnék abból kiindulni, hogy a diákjaink és oktatóink mit várnak el az épülettől, mely tereit tudták eddig kihasználni, és melyek szorulnak fejlesztésre, funkcióváltásra. Megvizsgálom, hogy van-e létjogosultsága egy komolyabb beavatkozásnak. A gondolatkísérlet eredményeképpen egy jövőbemutató vízió bemutatása a célom.

csatolmány

szerző

  • Varga Réka Angéla
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Helfrich Szabolcs
    egyetemi adjunktus, Exploratív Építészeti Tanszék