Regisztráció és bejelentkezés

baluba

alternatív oktatótér iskolásoknak

Mindannyian valamilyen minőségű épített térben töltjük az időnk nagy részét. A minket körülvevő környezet pedig ritkán közvetít felénk ökologikus szemléletet. A negyedik dimenzió gyorsulása és a technikai fejlődés újdonságai formálják és egyben megnehezítik a természet és az ember kapcsolatát. Elvárhatjuk-e az épített tereinktől hogy ne csupán szépek, tartósak és hasznosak, hanem ökotudatosak és fenntarthatóak is legyenek.

A dolgok közös metszetében gondolati nullpontot keresve szembe tűnhet, hogy a kutatott kompetenciák az iskolákban mind együtt állnak. Nem lehet elég korán kezdeni, ezért is fontos már az iskolás gyerekek szemléletformálása, tanítása és az ismeretek átadása. Azért, hogy idővel kialakulhasson egy olyan kapcsolat, amikor az ember a természetet legrosszabb esetben maga mellé, jobb esetben önmaga elé helyezi.

Amikor azt mondom 'baluba', te mire gondolsz?

Egy XX. század eleji kísérlet során pszichológusok olyan szavakat kerestek, amelyek kultúra függetlenül ugyanazt jelentették a befogadó számára, vizsgálva a hangzás és a formák közötti létező összefüggéseket. Bebizonyították, hogy a 'baluba' szót lágy, biomorf, természetes és szabálytalan formával asszociálták minden esetben. ¹

Hívószavunk identitása és természetszerűsége keltené életre a fenntartható anyagokból újra gondolt oktatási teret. Célunk eléréséhez az intézmény közösségét hívtuk segítségül, hogy a számukra legmegfelelőbb helyet hozhassuk létre. A kialakult diskurzus gondolatösszesének lenyomatát ² megvizsgálva létesítenénk a Váci Mihály Katolikus Álltalános Iskolának a kertjében egy szemléletformáló alternatív oktatási teret. Mely nem csak az átadott tudásanyaga által, hanem formájában és anyagában is üzenetet közvetít arról, hogy mit is jelent a XXI. században az öko-építészet. Legfőképp pedig együtt-gondolkodást indít arról, hogy miként lehet együtt élni a környezetünkkel?

Hivatkozások:

¹ Benkő Melinda : 111 szó az építészetről, 2013, TERC kiadó

² Diák és oktatói kérdőívek rajzos és szöveges anyagai, saját gyűjtés (kép)

csatolmány

szerzők

  • Gugi Anna
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Takács Martin
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dankó Zsófia
    egyetemi adjunktus, Lakóépülettervezési Tanszék