Regisztráció és bejelentkezés

Összefonódás - ifjúsági ökopavilon

A szövés, fonás, az anyagokkal való kézimunka korábban a mindennapi élet része volt. Az asszonyok, gyermekek a munkavégzéshez összegyűltek a fonóban, ahol miközben beszélgettek, nevettek, meséltek, megtanították a fiatalokat a szövés-fonás mikéntjére, és ami még fontosabb: a közösséget is erősítették ezek az alkalmak, szorosabbra fűzve az emberi kapcsolatok szálait.

A nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskolának is ilyen térre van szüksége: egy helyre, ami összeköt, ami a tantermeken kívül is lehetőséget ad az oktatásra, a közösségépítésre. Az iskola nagy területű udvarral rendelkezik, amelynek a diákok csak kis hányadát használhatják a szünetekben, a napköziben. Nincs olyan hely, ahol a diákok összegyűlhetnének, de olyan sincs, ahová kisebb csoportokban elvonulhatnának, vagy akár egyedül lepihenhetnének. Az iskolában tartott közösségi tervezés során az is kiderült, hogy a városban sehol sincs fiatalok számára elérhető közösségi hely. Így a legtöbb tanuló örülne, ha az udvaron lenne lehetőség iskolán kívüli találkozásra, pl. kertmozi, bográcsozás, vagy az iskolai színházkör fellépése.

Mindenképpen fontos, hogy a közösségi tér egyben szabadtéri oktatóterem is legyen, hiszen ez a kívánság a tanári kar és a diákság oldaláról is felmerült.

Fontos számunkra, hogy a tanulók és tanárok maguknak érezzék a helyet, amely végül majd elkészül. A tervezési fázist a közösségi tervezés, a megvalósulást pedig a közösségi építés (BME-vel, gyerekekkel, pedagógusokkal, szülőkkel együtt, kalákában történő kivitelezés) segíti. A közös munka a felhasznált szerkezet- és anyagválasztást is befolyásolja: fontos, hogy akár egy kisiskolás gyerek is könnyen a munkafolyamat részese. Tervünk fő anyaga ezért az újrahasznosított építőanyagokon kívül a textil: szőve, fonva, csomózva, batikolva, kifeszítve, lyuggatva. Így nem csak a létrejövő tér hasonlítható fonóhoz: már magát az építést is hasonló légkörben tervezzük.

Célunk egy létrehozása, amelyet jó használni, amiben öröm tartózkodni, mozogni, és mindennek helyet ad, amit a fiatalok a jelenlegi udvaron hiányolnak. Ezzel nem csak az iskolaudvar fejlesztése valósulna meg, hanem akár a város számára egy új közösségi központ, egy fonó létesülne.

csatolmány

szerzők

  • Domonkos Nikolett
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Szűcs Petra
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Dankó Zsófia
    egyetemi adjunktus, Lakóépülettervezési Tanszék