Regisztráció és bejelentkezés

Liget+

Budapesttől nem messze egy kisvárosban, Nagykátán vagyunk. A hely csendes és nyugodt, de a Váci Mihály Katolikus Iskolában most is zajlik az élet, zsibongó gyerekek hada tölti meg a szűk folyosókat, és az udvaron önfeledten játszó diákok nevetése szűrődik be a tantermek ablakán. Szinte már olyannak tűnhet, mint a többi iskola bárhol Magyarországon, azonban itt mind a tanárok, mind a diákok életében fontos szerepet tölt be a környezetük szeretete és védelme, egymás tisztelete és a közösség, amiben mindennapjukat töltik. Annak ellenére, hogy az iskola nagyon odafigyel a környezettudatosságra, sajnos rendkívül kevés a zöldterület, ahol a gyerekek szabadidejükben, vagy akár tanóra keretében minőségi időt tudnak tölteni egymással.

Célunk egy olyan hely megteremtése, ahol nem csak a környezetükről tanulhatnak testközelből a diákok, hanem egymással is szorosabb kapcsolatba kerülhetnek, és olyan barátságot tudnak kialakítani, ami életük végéig elkíséri őket.

Kutatásunkban először az iskola területét elemeztük, hogy hol is lehetne a legideálisabb helye a közösségi pavilonnak. Megvizsgáltuk az összes kisebb-nagyobb füves részt, azonban mindegyiknek voltak olyan hátrányai, amik mellett nem tudtunk szemet hunyni. Például a kijelölt területnek, ahova sajnos a diákok nem mehetnek napközi alatt vagy az órák közötti szünetekben, mivel a felügyelő tanároknak a látókörükön kívül esik ez az árnyékosabb fás liget, vagy például az iskola előkertje, ami nagyon sűrűn be van ültetve mindenféle növényzettel.

Ezek tudatában elkezdtünk keresni egy olyan helyet, ami minden elvárásunknak megfelel, vagyis diákok és tanárok számára könnyen megközelíthető, azonban ismeretlenektől és rongálóktól elzárt, kötetlenebb órák lebonyolítására alkalmas, de akár csapatépítő helyként is megállja a helyét, ahol a gyerekek közösen tudnak énekelni, beszélgetni, vagy akár imádkozni. Emellett célunk volt, hogy ne kelljen elvennünk zöldterületet az iskolaudvartól, ami már az előírások által elvárt 50%-ot sem éri el (pontosan 37%). Ebből adódott, hogy már beépített, de használaton kívül eső részt használjunk fel, amivel plusz zöldterületet tudunk adni az iskolának. Így esett a választásunk a tornateremhez kapcsolódó öltözők feletti tetőre, ami a főépület 1. emeletéről könnyen megközelíthető, elzárható és gyönyörű kilátás nyílik szinte az egész udvarra.

csatolmány

szerzők

  • Popa-Müller Victor Dávid
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Rátosi Noémi
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Kemes Balázs
    egyetemi adjunktus, Középülettervezési Tanszék
  • Dr. Perlakine Patko Csilla
    egyetemi adjunktus, Épületszerkezettani Tanszék