Metamorfózis
1. MOTIVÁCIÓ
A gyerekek napi szinten 6-8 órát töltenek az iskolában, de ez az idő akár rendszeresen a délután folyamán szakörökön, klubokban vagy más közösségi, szabadidős programokon több órával elnyúlhat. Az iskola épülete a gyerekkor társadalmi életének fő központja. Az oktatás helyein, a tantermeken kívül a közösségi tereknek több funkciót kell ellátniuk, alkalmasnak kell leniük a szociális élet kielégítésére, az adott közösség önkifejezésére és a rekreációra. Ez az életszakaszokból adódóan korosztályonként mind különféle módokon történik. Míg a kisebb gyerekek több odafigyelést és kontrolálást igényelnek, addig a nagyobbak egyre öntudatosabbak lesznek és egyre inkább az autonómiára törekednek, ezzel együtt változnak a környezetükkel szembeni elvárásaik is.
2. CÉLKITŰZÉS
A tanulmány célja a Budapesti Piarista Gimnázium közösségi tereinek elemzése és a felmerülő problémáinak megoldására javaslatok bemutatása. A különböző évfolyamok saját térigényei és a tantermeikhez kapcsolódó közösségi terek adottságainak elemzése, összehasonlítása és összeegyeztetése. Így a steril, egyszínű, üres folyosókból olyan helyeket hozhatunk létre belsőépítészeti beavatkozásokkal, új tér- vagy mobil bútorok elhelyezésével, ami komfortosabb, vonzóbb a diák számára, hozzájuk igazodik vagy ahol lehetőséget kapnak azt a saját arcukra formálni. Az évfolyamok termek közötti vándorlása folyamán az egyes folyosók más-más identitást nyernének a gyerekek térformálása által.
3. MÓDSZERTAN
A felmerülő problémák elemzésére három eszközrendszer használatát látjuk szükségesnek:
• a Budapesti Piarista Gimnázium tereivel foglalkozó előzetes tanulmányok, kutatásokba való bekapcsolódás
• interjúztatás, diákok megkérdezése, információ gyűjtés elsőkézből
• alkotás, tér- és tárgytervezés
4. TÉZIS
Az iskola épülete a gyerekkor társadalmi életének fő központja, ezért cél a szociális élet és a rekreáció különféle módjainak tér biztosítása, amit a használók határoznak meg és saját kedvük szerint alakíthatnak. Különböző korosztályok különféle igényekkel rendelkeznek és az egyes évfolyamok sajátosságai önálló identitást adhatnak a közösségi tereknek.
szerzők
-
Molnár Dániel
Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
alapképzés (BA/BSc) -
Benesóczky Zsófia
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés
konzulens
-
Bartha András Márk DLA
adjunktus, Középülettervezési Tanszék