Anyag a térben
Anyag a térben
ABSZTRAKT
//helyszín
Budapest központjában található a Piarista Gimnázium, amely oktatásilag és építészetileg is előrehaladottnak számít a hazai palettán.
//probléma
Ennek ellenére ez az intézmény is hasonló problémákkal küzd, mint a magyar iskolák többsége. Többek között a megfelelő közösségi terek hiánya, a belső folyosók kihasználatlansága, jelentik a fő megoldandó feladatot, mivel így nem szolgálják a diákok megfelelő kikapcsolódását. A hazai iskolák középfolyosós rendszere itt feloldott és építészetileg átalakított formában létezik, vagyis szélesebb oldalfolyosók kerültek kialakításra a gimnáziumban. Ennek ellenére a régi rendszer problémái megmaradtak. Jelenleg a terek üresen állnak, így akusztikailag felerősítik a hangokat, vizuálisan egyhangúak, nem tudják biztosítani a megfelelő regenerálódását. Ezt a téri helyzetet egyszerre érezhetik nyomasztónak és börtönre emlékeztetőnek.
//cél
Célunk tehát, olyan téri és anyagi formák vizsgálata melyekkel ezeket a belső téri helyzeteket olyan módon képezzük át, hogy azok sokkal kedvezőbbek legyenek a tanulok számára. Fontos az, hogy miként hathat egy szünetben, egy vagy több diákra a belső építészeti világban elhelyezett anyagok és hozzá kapcsolódó formák különböző helyzete. Milyen hatással lehet akár egy mesterséges, vagy természetes anyag az emberi viselkedésre, egy adott térben. Továbbá az anyag miként képes kontrollálni az emberi elmét egy egyszerű térben, ahhoz, hogy megfelelő módon kiszabadulhassanak a kötött iskolai formákból és tanórákról. A továbbiakban ezeket a gondolatokat egy egyszerű folyosó térben fogjuk vizsgálni és az itt gyűjtött megfigyeléseket alkalmazni hasonló terekben.
//módszertan
A Cél eléréséhez szükséges eszközök:
/szakirodalmi kutatás, előkép gyűjtés és rendszerezés
/empirikus vizsgálat
/alkotás, tér- és tárgytervezés
//tézis
Az anyag a térben képes lehet változásokra bírni az embereket, lelkileg és szellemileg. Az anyagok és formák vonzhatják és taszíthatják is az emberek tömegét. Az anyagok további anyagokat képesek magunkhoz vonzani, csomópontokat létrehozni egy adott térben. Egy jó példa erre egy olyan hatás amelyet akár már mi magunk is megtapasztalhatunk, ez a jelenség az amikor egy üres térben áll egy ember és mi önkéntelenül is interakcióba lépünk vele, ezáltal csomópont képződhet.
//alkotók/Soós Zsófia/Jovan Endre
//konzulens/Balázs Mihály
szerzők
-
Soós Zsófia Fruzsina
Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
alapképzés (BA/BSc) -
Jovan Endre
Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Balázs Mihály
egyetemi tanár, Középülettervezési Tanszék