Regisztráció és bejelentkezés

Merre?

Merre?

Ha nincsenek falak, hogy találjuk meg a kiutat?

Ország Lili körül megannyi fal magasodott élete során. Mind fizikai, a gettók által, mind pedig szellemi falak a zsidótörvények, a deportálások, majd a kommunista hatalom elnyomása formájában. A falak figuratív megfestése - talán a múlt okozta szenvedések leküzdése céljából - indította az alkotói pályáját, és a motívum negatív és félelmetes jellege ellenére élete végéig jelen volt. A labirintusok, melyeket pályája vége felé festett, értelmezhetők sokkal komplexebb, magasabb dimenziójú falakként. A labirintus lényege nem csupán a falak, hanem az általuk létrehozott terek rendszere. Ahogy az egységből sokaság, az egyszerűből összetett, a börtönből útvesztő válik, az a folyamat, amellyel a tervezés során foglalkozunk.

A művésznőnek inspirációt jelentettek továbbá a múltból hátrahagyott tárgyi és szellemi emlékek. Pompei-ben tett látogatásai nyomán festett képei a falakat már másik értelmezésben, néhol már másik dimenzióban ábrázolják. Bizonyos értelemben a múlt emlékei falakat állítanak a jelennek, megszabják az élet határait. Ezeket a határokat pedig mindenki máshogy értelmezi: egyesek rájuk építenek, vannak, akik le akarják rombolni őket, míg mások észre sem veszik jelenlétüket. Fontos motívum a múltbéli dolgok darabokra hullása, töredezettsége. A részletekből az egykori egész már sokszor csak sejthető, de teljes egészében nem rekonstruálható. Szemlélőként elveszünk ebben a kavalkádban. Minél inkább széthullanak körülöttünk a dolgok, annál kevésbé tiszta a helyzetünk, egyre inkább elveszettnek érezzük magunkat.

A Kiscelli Múzeum több száz éves templomfalai is jól kapcsolódnak ehhez gondolatkörhöz. A sokat megélt, romos, tető nélküli templomtér atmoszférája egy nagyon különleges belső világot teremt: körbezár, monumentális és mégis meghitt, mintha az idő is megállna odabent. Maga a tér is egy labirintus, amiben az ember elvész.

Minél több falat sikerül elhagyni, annál több és több tűnik fel - idővel ezek egyre kisebbeknek érződnek, megszokottá válnak. Ennek viszont következménye van: idővel egyre kevésbé lesz egyértelmű a következő lépés. Túl tudunk jutni minden akadályon? Mi történik, amikor azt hisszük, nincs több megoldandó problémánk?

A munkánk során mi nem egy hagyományos kurátori koncepciót dolgozunk ki, hanem egy olyan installációt, amely egy téri élményen keresztül mutatja meg, hogy mi hogyan értelmeztük Ország Lili művészetét, művészetének fejlődését, kontextusát, kezdetét és végét.

csatolmány

szerzők

  • Szilva Sára
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Kovács Balázs
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Hory Gergely
    egyetemi adjunktus, Urbanisztika Tanszék
  • Révai Márton
    Meghívott oktató, Urbanisztika Tanszék