Regisztráció és bejelentkezés

Építési terület

Építészeti terek hatása Ország Lili meghatározó alkotói korszakaiban

A Kiscelli Múzeum templomtere magán hordozza történetének lenyomatait, a tér rétegződő részletei visszafejthetővé teszik az épület sorsát. A múzeum Ország Lili-gyűjteményének kiállítása ebben a térben rávilágíthat az életművön belül az emlékezés kiemelt szerepére. Ország Lili művészetében a városos és írásos korszakban találkozunk legrétegzettebben az emlékezettel. A zsidó nép számára az emlékezés vallási parancs, a diaszpórában élő zsidóság kulturális emlékezetét a történelmük, városaik és szent szövegeik ismétlésszerű felidézésével tudja életben tartani. Ország Lili zsidó származása minden bizonnyal összefügg azzal, hogy műveinek visszatérő témája a városok és ezzel egyúttal az emberek emlékezete.

Egyéni kifejezésmódjára a 60-as évek elején a prágai zsidó temető volt nagy hatással. A zsidó vallás tiltja a sírok kihantolását – ez is a halottak emlékezetével függ össze – így az évszázadok során egymás fölé temetkeztek, a sírkövek sűrűn egymáshoz tapadva állnak a sírkertben. A sírkövek sokasága, rétegzettsége inspirálta Ország Lili nyomdázós technikáját is, mellyel monotípiák hosszú sorát készítette el. A technika magában hordozza az ismétlést és a nyomhagyást, melyek mind az emlékezést szolgálják.

Ország Lili művészetében kiemelt jelentőségűek a terek, műveinek jelentős részét téri élmények vagy elképzelt, felidézett terek inspirálták. A kiscelli romtemplomot is áthatja az emlékezés, téri helyzetek emlékeztetnek bennünket az épület történetére. Az emlékek felelevenítése valójában a múlt rekonstruálása. A templomtérben olyan tereket szeretnék finom eszközökkel rekonstruálni, melyek hatással lehettek Ország Lili művészetére, egyes korszakaiban festett képeire. A meghatározó tereket Ország Lili levelezései és a művészetét elemző irodalom, fennmaradt fényképek, tervrajzok alapján térképezem fel és rekonstruálom. A romtemplomot – amely már önmagában is helye az emlékezésnek – mint beállványozott építési területet lakják be a terek rekonstruált emlékei, reflektálva a templom adta téri helyzetekre. Az építés közbeni állapot befejezetlenséget mutat, egy formálódó értelmezés közbenső állomását vagy vázát, amelyre folyamatosan rakódnak rétegek.

csatolmány

szerző

  • Jelinek Dorka
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Kronavetter Péter
    egyetemi adjunktus, Középülettervezési Tanszék