Regisztráció és bejelentkezés

Donald Judd tér kalandjai

Helyszín, épület, és funkció gyakran ismételt koncepciós kérdések az építészeti tervezés folyamán. Mi történik akkor, ha felismeri valaki azt, hogy a meglévő túlzsúfolt múzeumi tér nem megfelelően hangsúlyozza a kiállított festményeket, tárgyakat.

Tanulmányomban Donald Judd alkotói fejlődésének és építészként való kibontakozásának útját vizsgálom. Művészetkritikusként kezdte pályafutását, majd festő, szobrász és idővel építésszé érett. Alkotói munkája folyamán a lehető legkevesebb eszköz segítségével hozta létre alkotásait. A formák és a színek megjelenítése letisztult, egyszerű. A Minimal Art elindítójának Ad Reinhardt amerikai festőművészt és Carl Andre szobrászt tekintik. A képzőművészeti irányzat legfontosabb kiállítása 1966-ban a New York-i Jewish Múzeumban került megrendezésre. A kiállítók között Sol LeWitt, Robert Morris, Carl Andre, Larry Bell, Ronald Bladen és Donald Judd is szerepelt A felsorolt művészek közül egyedül Judd érdeklődött az épített környezet és az azt körül ölelő táj iránt. A tökéletesség keresése közben jött rá, hogy New Yorkból elkell költöznie ahhoz, hogy megvalósíthassa elképzeléseit. Texasba, Marfa városába telepedett át, ahol alapvető szempontjai közé tartozik a helyi és környezeti adottságokhoz mérten a környezettudatos építészeti lehetőségek kihasználása és az adott épület/tér fizikai paramétereinek megtartása és felhasználási módja. Hatalmas hangárokba pár tárgy elhelyezésével érte el azt a letisztult, gyönyörködtető érzést, amitől elkezdett kiállításként viselkedni a helyiség és ezzel fogalmazva meg a múzeumok elleni kritikáját.

csatolmány

szerző

  • Szőke Gyöngyvér
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulens

  • Klobusovszki Péter
    egyetemi adjunktus, Középülettervezési Tanszék