Regisztráció és bejelentkezés

Hit-tér

Hit-tér

A lakott területeket érintő természeti katasztrófákat, épületállományt is károsító krízishelyzeteket követően az elsődleges (építészeti) feladat a biztonságos környezet megteremtése; a helyreállítási munkálatok az alapvető infrastruktúrára és a lakhatás megoldására fókuszálnak. A közösség teljes életének visszaállításához elengedhetetlen közösségi terek újrateremtése sokszor a fontossági sorrend végére tolódik.

2017 őszén Mexikóban súlyos károkat okozó földrengés volt, melynek következtében lakóházak, középületek mellett több mint 2000 templom is megsérült, egy részük életveszélyessé vált. Ezek között számos műemlék, továbbá a 16. századból való világörökségi érték is található. Az alapvető infrastrukturális károk helyreállítása gyorsan megtörtént a földrengéssel sújtott városokban, viszont a majd’ 500 éves, templomok helyreállítása és megerősítése sok időt vesz igénybe. A közösségek ezért gyakran saját kezűleg teremtik meg a vallásgyakorlás lehetőségét a templomok kertjeiben felállított egyszerű sátrakkal, melyeket jó eséllyel évekig kénytelenek még használni.

A dolgozatban ideiglenes szakrális terek elemzésével foglalkozunk; arra keressük a választ, hogy milyen eszközökkel lehet gyorsan, könnyen felépíthető és elbontható anyagokból a hívő közösségek számára méltó teret alkotni, ami akár évekig pótolhatja a kőből épült templomokat. Megvizsgáljuk, hogy az egyes példákban a szakralitás milyen formában jelenik meg, mik azok a legfontosabb elemek, amelyek megteremtik a tér meghittségét és magasztosságát a könnyű szerkezetek és templomépítészetben szokatlan anyaghasználat ellenére. E tanulságok alapján egy ideiglenes templom tervét készítjük el, mely a témához inspirációt adó mexikói templomok mellé helyezhető, és akár tartósabb fennmaradása is felvethető.

Évszázadokra visszamenőleg a keresztény templomok tömege, szerkezete szigorú, meghatározott formavilágot tükröz, ezzel szemben az időszakos alternatívák lehetővé teszik a kialakítás változatosságát, így felvetve a kérdést, hogy valóban a hagyományos elemek teszik-e ezeket a tereket szakrálissá.

Referenciák:

https://www.archdaily.com/895127/10-chapels-in-a-venice-forest-comprise-the-vaticans-first-ever-biennale-contribution

http://www.transpositions.co.uk/examining-ephemeral-ecclesiastical-architecture/

Richard Giles, Re-Pitching the Tent: Re-Ordering the Church Building for Worship and Mission, revised edition (Norwich: Canterbury Press, 1997)

Christian Schittich, ed., Small Structures: Compact Dwellings, Temporary Structures, Room Modules (Basel: Birkhäuser, 2010

https://www.theguardian.com/world/2019/apr/18/notre-dame-to-get-ephemeral-wooden-cathedral-during-rebuild

https://www.archdaily.com/924793/winners-announced-for-a-school-made-of-recycled-plastic-in-mexico?ad_source=search&ad_medium=search_result_all

https://www.bdcnetwork.com/gensler%E2%80%99s-temporary-pavillon-notre-dame-uses-charred-timber-its-primary-building-material?fbclid=IwAR3qyoRQIaGDFa5osUInZD2QjQvq34TAiWY3Kcx9lvKxnkr927unsrbhWD0

Design Like You Give a Damn: ArchitecturalResponses to Humanitarian Crises

ARCHITECTURE FOR HUMANITY

szerzők

  • Farkas Anna Virág
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Farkas Edit
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)
  • Bedi Zsófia
    Építészmérnöki nappali alapképzés (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dávid Dóra
    doktorandusz, Exploratív Építészeti Tanszék
  • Dr. Vasáros Zsolt
    tanszékvezető egyetemi tanár, Exploratív Építészeti Tanszék