re:school - újrahasznosít, újragondol, újraformál
re:school - újrahasznosít, újragondol, újraformál
Egyiptom az elmúlt évtizedekben bekövetkezett demográfiai robbanásnak köszönhetően manapság az egyik legnépesebb Afrikai ország, lakossága jelenleg 100 millió fő környékére tehető. Az óriási népességnövekedés következtében azonban az ország számos helyzetet nem tud építészetileg kezelni, állandó probléma a lakhelyek hiánya, és az éghajlatból adódó különböző nehézségek.
Feladatunk egy új iskola megtervezése Új-Gourna számára, mivel jelenleg egy átlagos egyiptomi iskolába 1200 gyerek jár, ami túltesz a szokványos iskolaépületek befogadóképességén. Bár egy új épület még nem fogja megoldani Egyiptom problémáit, mindenesetre új ötleteket, iránymutatást adhat a jövőre nézve.
Az egyiptomi iskolarendszer általunk kevéssé ismert, de ha arról van szó, mindenkinek eszébe jut néhány jellemzőnek vélt dolog, mint például a nagy hőség, a túlzsúfolt termek, vagy a vallási elkötelezettség. Mégis több szempontból meglepően hasonlít az Európában megszokott rendszerhez. A kivételes körülményekre való tekintettel, a lehető legnagyobb óvatossággal és figyelemmel kell ezeket a szituációkat kezelni, figyelembe véve a hely kínálta alapanyagokat és pénzügyi erőforrásokat.
Tervjavaslatunk koncepciója részben a “Hassan Fathy Survey Mission” keretében tett luxori terepmunkán alapul, mivel csak egyikünk járt a csapattal Egyiptomban, szeretnénk ezt előnyünkre fordítani és két különböző szemszögből vizsgálni a témát.
A tervezéshez különböző kapaszkodókat fogalmaztunk meg magunknak, melyek tervünk keretét adják. Egyik célunk szem előtt tartani a helyszínen már megfigyelhető spontán építészetet és erre mai módon reagálni-reflektálni. Elképzelésünk szerint a végeredmény egy fenntartható és a különböző funkcióknak megfelelő, rugalmasan alakítható épület lesz. Egyszerű geometriával és tömegformálással tervezünk érezhető párbeszédet teremteni a helyi épített környezettel és annak tradicionális értékeivel, szem előtt tartva az ottani források kínálta lehetőségeket.
STOHR, Kate: Design Like You Give a Damn 1. Thames & Hudson, UK 2006
STOHR, Kate: Design Like You Give a Damn 2. Abrams, New York 2012
KÉRÉ, Francis: Radically Simple. Hatja Cantz, Berlin 2017
van der PLAS, Els: Cultural Emergency in Conflict and Disaster; Nai010 Publishers , Prince Claus Fund, Rotterdam 2011
STEELE, James: Architecture for People: The Complete Works of Hassan Fathy. Whitney Library of Design, New York 1997
FATHY, Hassan: Architecture for the Poor: An Experiment in Rural Egypt, University of Chicago Press, Chicago 1976
Nile Valley, ETH Zurich, Studio Basel, Basel 2010.
http://epa.oszk.hu/02900/02952/00132/pdf/EPA02952_orszagepito_2016_01_060-065.pdf
http://tdk.bme.hu/EPK/DownloadPaper/Kulturak-kozott-magyar-epiteszek-Eszak1
http://kere-architecture.com/projects/primary-school-gando
szerzők
-
Serfőző Eszter Fruzsina
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés -
Zöllner Zita Gabriella
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés
konzulensek
-
-
Tibai Friderika
freelancer, Narmer Építészeti Stúdió (külső)