Regisztráció és bejelentkezés

helyzet-kép

A lakosok élő vagy kortárs – a híres óegyiptomi vallási kultuszokon túli – kultúrájának tanulmányozása peremterület az Egyiptommal foglalkozók körében. New Gurna, mint működő, tervezett város különlegességét épp ebben hordozza, hogy túlmutat egykori történelmi értékeken. A város tervezője, Hassan Fathy egyiptomi tanulmányok, valamint a lakosokkal való interakciók során tudott olyan falut tervezni, ahol számított a szépség, be tudta mutatni az épülettípusok közelmúltbéli fejlődését, de ami talán a legfontosabb, hogy történetiséget hordozott magában. New Gurna megalkotásakor figyelembe lettek véve a helyi viszonyok, az időjárást és klímát érintő körülmények, valamint a kultúrához tartozó igények, mint ivóvíz szükséglet, vallásgyakorlás.

Koncepciónk során igyekszünk ezen a munkásságon túlmutatóan gondolkozni, azokat a formakincseket keresni, melyekből ő és a kortársai is inspirálódtak, ötvözve azokkal az ismeretekkel, melyekkel mi itthoni tanulmányaink során megismerkedtünk. A fenntarthatóságot és a klimatikus viszonyokat szem előtt tartva igazodunk egy iskola alapvető paramétereihez. Nem csak a szó szerinti funkcióját értelmeznénk, hanem szeretnénk bővíteni és megteremteni a gyerekek és az ott dolgozók számára azt a szociális közeget is, amelyet a sajátjuknak éreznek. A hagyományosból eredeztetve egy jobb, identitáshűen kortárs iskola létrehozása a cél.

A helyi technológiák szépsége a mai technika által jobban kiemelhető. A vernakuláris építési módszerek is feljavíthatóak eredményesen a modern technika eszközeinek köszönhetően, a meglévő motívumok újragondolásával és felhasználásával. Tervünk megjelenítése során is szeretnénk kísérletet tenni erre a munkamódszerre, éppen ezért egy régebbi analóg technikát kombinálnánk modernebb grafikai eszközökkel.

Ezzel is kifejeznénk azt a mondanivalót, hogy a változás mégsem egyenlő a teljes elszakadással a múlt elemeitől és értékeitől.

Irodalom:

Fathy, Hassan, Arhitecture for the Poor, The University of Chicago, 1973 (reprint)

Dúll Andrea, A környezetpszichológia alapkérdései: Helyek, tárgyak, viselkedés, Budapest, L'Harmattan, 2011

csatolmány

szerzők

  • Kovács Emese
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Nagy Dóra
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés

konzulensek

  • Dr. Vasáros Zsolt
    egyetemi docens, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék
  • Dr. Fonyódi Mariann
    egyetemi docens, Urbanisztika Tanszék