Regisztráció és bejelentkezés

OkosoDome- Egy új iskola Luxorban

A projekt célja egy új iskola létrehozása New Gourna-ba. A funkció maga egy érdekes kérdéskört boncolgat, mivel minden család életében valamikor központi szerepet játszik, de Egyiptomban számunkra talán szokatlanabb módon. A népességszám elképesztően gyors növekedésének (2,5% évente) köszönhetően a kormányra is hatalmas nyomás nehezedik, hiszen egy jól működő oktatási rendszerhez nem csak elegendő oktató, hanem megfelelő minőségű és mennyiségű iskolaépület is szükséges. A tervünkkel a második kérdéskörre keressük a megoldást Luxorban West Bank egy különleges helyén.

A témaválasztásunk és tervkoncepciónk egyik jellegzetessége az összetettség, amely az egyiptomi változatos életkörülményekre reflektál. Fő célunk, hogy a helyszínen szerzett valós és hasznos tapasztalat során tett megfigyelésekre építészeti megoldásokat találjunk a tervezés folyamán.

A legtöbb egyiptomi iskolában általában két fő probléma merül fel, amelyekre mi is keressük a megoldást. Az első az épület sokszor rossz tájolása, legfőképpen az osztálytermek és udvarok tekintetében, amely hatással van a megfelelő bevilágításra és szellőzésre is. A másik szempont, hogy rugalmas megoldást találjunk a belső terek rendszerére, amely akár a szabadidős tevékenységeket kiszolgálására is alkalmas, mind diák, mind tanári oldalon, természetesen a diákok számának figyelembevételével az egész nap folyamán. A gyermekek egyre növekvő száma miatt az iskolaépületnek a délelőtti és délutáni oktatásnak köszönhetően folyamatosan használhatónak kell lennie, amelyre tervünknek mindenképpen reflektálni kell.

Az egyiptomi iskolarendszerben jelenleg felmerülő hiányosságok mellett azzal a kihívással is számolnunk kell, hogy egy építészetileg ennyire determinált környezetbe tervezünk. A terv fő érdekessége (a fent említett nehézségek megoldása mellett) az lesz, hogy a hagyományos, azaz a valódi rurális és a Hassan Fathy által (újra)teremtett egyiptomi formavilágból következő építészetet hogyan ötvözzük funkcionális, újraértelmezett megoldásokkal.

Forráslista:

Stohr, Kate: Design Like You Give a Damn 1. Thamen & Hudson, UK 2006

Stohr, Kate: Design Like You Give a Damn 2. Abrams, New York 2012

Fathy, Hassan: Architeture for the Poor: An Experiment is Rural Egypt, University of Chicago Press, Chicago 2000

http://www.oecd.org/education/school/Schools-for-skills-a-new-learning-agenda-for-Egypt.pdf

http://www.mof.gov.eg/MOFGallerySource/English/policy-notes/Egypt%20PER-SchoolBuilding%20(7).pdf

http://dar.aucegypt.edu/bitstream/handle/10526/4977/Final.pdf

A kép forrása: Library of Muyinga, BC Architects, 2012

csatolmány

szerzők

  • Ács Fruzsina
    Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
    egységes, osztatlan képzés
  • Shlewit Nagham
    Tervező-építészmérnök MSc (angol nyelven)
    mesterképzés (MA/MSc)
  • Nasser Anas
    Tervező-építészmérnök MSc (angol nyelven)
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Dr. Vasáros Zsolt
    egyetemi docens, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék
  • Dr. Bartók István
    egyetemi docens, Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék

helyezés

Jutalom