Iskola tér 1
Iskola tér 1
Egy 100 millió fős ország, aminek a népessége évente 3 millióval növekszik és olyan geopolitikai pozícióval rendelkezik, mint Egyiptom, jelentős és nem figyelmen kívül hagyható tényező mind globális szempontból, mind Magyarországról nézve. Elég csak a Szuezi-csatornára vagy a közel-keleti konfliktusokban betöltött szerepére és ezek Európára, valamint értelemszerűen a környező országokra gyakorolt hatásaira gondolni.
Arra a kérdésre, hogy nekünk ehhez mégis mi közünk van, a válasz egyszerű. Az első bekezdés elolvasásához szükséges idő alatt 2,8 egyiptomi született. Ez a tény önmagában komoly gazdasági és ökológiai kérdéséket vet fel, nem beszélve a nyugati világ felelősségének szerepéről.
Ha valaki járt már Egyiptom nem kimondottan turistáknak kialakított részén, akkor érezhette a harmadik világ minden ízét és láthatta az utcákon játszó és kéregető gyerekek tömegeit. Előbb a sajnálat, a frusztráltság, majd a globális hatások miatt érzett aggodalom lesz úrrá az emberen.
Az iskolák rendkívül alacsony száma és az elképesztő gyereklétszám miatt a tanítás két műszakban zajlik, többnyire régi, korszerűtlen, sok esetben rosszul kialakított épületekben.
Hogy az oktatás milyen hatással van a gazdaságra, a demográfiai folyamatokra és az emberek életére, arról könyvtárak szólnak. Az említettek pedig már önmagukban is elegek, ahhoz, hogy valaki vegye a bátorságot és hozzátegyen annyit, amennyit tud és amiről tudja, hogy valódi segítség lehet.
További motivációt nyújt az az építészeti örökség, amit Új-Gournában, az egyik kiemelkedő modernista egyiptomi építész, Hassan Fathy létrehozott. Habár követett el hibákat, a szándék, a modern-regionalista hozzáállás, a szegényekkel való törődés, pályája első felében példaértékű. Ezek mára, ismerve a körülményeket és a keleti világ tárgyikultúra iránt érzett érdektelenségét, igencsak eltűnő félben vannak.
Új-Gourna eredeti terveiben szerepeltek iskolák és közterek. Az előbbiek nem a tervezett helyen és módon valósultak meg, utóbbiak pedig nem tudják betöltetni funkciójukat. Úgy gondoljuk egy iskola, amely összhangban van a helyi klimatikus és népességi viszonyokkal, ugyanakkor figyelembe veszi a még meglévő építészeti és városépítészeti adottságokat is, kellő és sürgető segítség lenne a helyi közösség számára.
Előképek:
http://casedesign.in/projects/architecture/Avasara%20Academy
illusztráció: Henri Cartier-Bresson: Children playing in ruins (Seville 1933)
szerzők
-
Zacher Bendegúz
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés -
Balog Ákos
Építészmérnöki mesterképzési szak osztatlan
egységes, osztatlan képzés